Semoga Seluruh Umat Islam Mengecapi Kejayaan di Dunia, Akhirat Kelak..
Ya Allah, ya Rahman, ya Rahim,
Saat ini kami mengangkat tangat memohon ke hadrat-Mu, memohon perlindungan dan
pertolongan daripada-Mu, ya Allah. Kami sedar, kami akur, wabak Covid 19 ini adalah
teguran daripada-Mu, ya Allah. Maka, ampunkan segala dosa kami, kesalahan dan kesilapan
kami, ya Allah. bantulah kami, hamba-hamba-Mu yang lemah ini, ya Allah. Angkatlah,
hapuskanlah wabak ini, lenyapkannya, wahai Tuhan Yang Maha Berkuasa.
Rabbir Yassir Wala Tu'assir Rabbi Tammim Bil Khair.

adrr

Tuesday 24 December 2013

Share : "Aiman Azlan dah kahwin. Ko bila lagi?"



Saya perhatikan dialog seperti ini timbul setelah saya umumkan perkahwinan saya dengan isteri saya, Amira.


Walaupun saya cukup faham dengan nada jenaka yang selalu diselitkan dalam dialog seperti ini, saya tetap berpendapat bahawa ia tidak patut dilakukan.

Mengapa? Antara sebabnya ialah kita ingin kahwin kerana ingin dekat dengan Allah, bukan kerana tidak tahan dengan pressure orang ramai, terutamanya daripada kalangan keluarga.

Kerana nak puaskan hati orang, kita kahwin. Macam tak kena la kan? Nak puaskan hati orang ni sampai kiamat takkan habis.

Contohnya, lepas kahwin mereka pressure kita pasal anak pula.

"Si fulan bin si fulan dah ada anak. Ko bila lagi?"

Kita main sedap cakap saja, tanpa consider apa yang mungkin dilalui orang tersebut. Entah-entah pasangan tersebut ada penyakit dan tidak boleh ada anak. Bukankah kita telah menabur garam atas lukanya pada ketika itu?

Begitulah juga bagi mereka yang dalam umur optimum untuk kahwin; jangan pressure mereka. Nak motivate dengan cara yang baik tu takpa, tapi jangan push sampai orang naik angin.

Setiap perkara ada masanya dan hikmahnya.

Saya sendiri pun ambil masa lebih kurang 5 tahun, berusaha menyiapkan diri dan mencari bakal yang sesuai. Saya bersyukur kerana Allah izinkan saya kahwin sekarang, bukan 5 tahun yang lalu. Banyak yang saya pelajari dalam 5 tahun itu, dan semuanya saya jadikan pedoman dalam menjadi seorang suami.

Purify your intention, do your best, and leave the rest to Allah.

Remember, it's not about getting married right away. It's about getting married the right way.

May Allah bless. Ameen.

No comments:

Post a Comment