Doakan Kejayaan Seluruh Umat Islam di Dunia.. #PrayForUmmah
Rabbir Yassir Wala Tu'assir Rabbi Tammim Bil Khair

Sunday, 28 April 2013

Sanah Helwa to me.. #I'm 22 Years Old

Assalamualaikum...

Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi.. Dengan limpah kurniaNya aku dapat menghirup udara segar sehingga ke hari ini untuk menulis coretan di blog aku ini.. hihi



Pejam celik pejam celik dah 22 tahun aku ini.. Cepat betul masa berlalu.. tanpa aku sedari.. ermm.. semakin usia kita kehadapan.. harap juga amalan kita juga ke hadapan dengan lebih baik dan bertambah realistik selalu.. Kalau di putarkan kembali, sepanjang umur 22 tahun ni sudah banyak yang aku belajar apa itu kehidupan, apa itu matlamat kita sebenarnya hidup di sini, tahun ini jugalah aku akan mengundi buat kali pertama pada 5 Mei 2013.. tapi  bukan nak cerita bab undi ni..  tapi aku nak fokuskan bab usia yang tidak ternilai buat kita sebagai hamba Allah.. Marilah kita sama-sama memuhasabahkan diri sebelum kita tidur.. semoga apa yang kita lakukan lebih baik dari semalam..



Kebanyakkan orang menganggap bahawa dah masuk usia 22 tahun ni dan boleh mengundi, boleh beli keta dan BERKAHWIN??... Ish.. bab ni sampai sekarang aku tak boleh nak jawab.. hihi.. entahlah.. belum ada jawapan lagi kot.. Insya-Allah.. Jodoh tak ke mana...Kalau ada, jangan risau.. nnti aku buatlah pengumuman rasmi di laman sosial (ikut tren zaman sekarang) atau tunggulah aku datang ke rumah kalian eh..


Apapun aku berharap aku akan berjaya dalam hidup ini, berjaya di dunia serta di akhirat kelak, itu yang lebih dituntut oleh agama.. Jangan fikir dunia sahaja, akhirat pun kena fikir juga eh..



Terima kasih kepada semua yang wish bithday aku.. aku hargai hargai :) Kepada keluarga tersayang, terima kasih kerana sediakan jamuan yang tidak ternilai pada hari istimewa aku ni.

p/s : Dah terima ugutan untuk membaling tepung dan telur.. haisshhh.. Ini serius~! hihi

Saturday, 27 April 2013

Doa Hari Lahir.. Sanah Helwah :)




BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM

ALHAMDULILLAHIRABBIL 'ALAMIN HAMDAN YUWAAFI NI'MAHUU WA YUKAAFI MAZIIDAH.

YA RABBANA LAKAL HAMDU KAMA YANBAGHI LI JALAALI WAJHIKAL KARIIMI WA ADZHIIMI SULTHONIK.

ALLAHUMMA SHOLLI 'ALAA SAYYIDINA MUHAMMADDIN WA 'ALAA SAYYIDINA MUHAMMAD.

Ya Allah sesungguhnya hambaMu ini memohon dengan penuh pengharapan kepadaMu Ya Allah ..sempena ulangtahun kelahiran sahabatku ini,Kau Panjangkanlah umurnya dan kurniakan kepadanya kehidupan yang lebih bahagia dan berjaya dari tahun2 sudah.Kurniakanlah kepadanya rezeki yang murah,banyak,berkat dan direstuimu Ya Allah.Jauhkanlah sahabatku ini dari belenggu kesusahan,kemiskinan dan kebuluran darinya dan keluarga.

Ya Allah Ya Tuhanku...Bukakanlah kepadanya pintu kebajikan,pintu berkat,pintu nikmat,pintu rezeki,pintu kesihatan,pintu keselamatan,pintu syurga dan segala pintu kebaikan di dunia dan akhirat.Dan aku jua memohon kepadaMu Ya Allah ...jauhkanlah segala pintu kejahatan dan keburukan darinya dan keluarga.

Ya Allah...tiada yang mudah kecuali Engkau yang memudahkan dan Kau jua Ya Allah yang menjadikan yang susah itumudah.Permudahkanlah kehidupannya dan keluarganya.Jauhkanlah dari segala bala dunia dan akhirat.Jauhkanlah dia dari pujukan iblis dan syaitan serta jauhkanlah dia dari kejahatan manusia dan jin yang memusuhinya dan jauhkanlah dia dari pengaruh nafsu yang menyesatkannya.

Ya Allah hidupkanlah dia dengan keimanan dan matikan lah ia bila sampai masanya dalam keimanan.Ya Allah Kau berikanlah padanya kesihatan fizikal dan mental yang terbaik,terangilah hatinya dengan cahaya hidayahMu,Perbaikanlah amalannya dan tunaikanlah hajatnya baik dalam agama,dunia dan akhirat.Sesunguhnya hanya engkau yang Maha Kuasa atas tiap2 sesuatu.

Ya Allah hambaMu ini juga memohon agar Engkau sinari dirinya dengan cahaya Nur Mu dalam hatinya,telinganya,matanya,kiri kanannya,mukanya,belakangnya,atas dan bawahnya,urat sarafnya,dan pada darahnya,serta dagingnya,rambutnya dan lidahnya..kaki tangannya dan semoga Kau jadikan Nur itu pada semua pandangan dan fikiranNya dengan rahmatMu Ya Allah yang maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Ya Allah,Ampunilah segala dosa2 nya dan kedua ibubapanya serta keluarganya dan semua teman2 nya dan muslimin muslimat...kerana hanya Engkau Maha Pengampun akan setiap dosa.

Ya Allah jadikan dia juga seorang mukminah yang solehah kepada semua yang berkaitan dengannya.

Ya Allah..hambaMu ini mengakhiri permintaan ku ini..dengan permintaan semoga Kau kurniakan segala kebahagiaan,kejayaan,kekayaan dan keindahan kepada sahabatku ini di dunia dan akhirat.Kau Jadikan dia hamba yang beriman,bertaqwa,beramal soleh dan bersabar atas segala perintahMu dan ketetapanMu.Ampunilah segala dosanya sedar atau tidak.Jadikanlah dia sebaik2 wanita iaitu wanita yang solehah seindah hiasan di dunia ni.Amin Ya Allah,Amin Ya Rahman,Amin Ya Rahim,Amin Ya Rabbal 'Alamin.


SELAMAT HARI LAHIR SAHABATKU...SEMOGA PANJANG UMUR DAN MURAH REZEKI....BAHAGIA DAN BERJAYA DUNIA AKHIRAT

Sunday, 21 April 2013

Paku




Ada seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya walaupun ianya hanya satu masalah kecil sahaja.

Pada suatu hari, bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku. "Untuk apakah paku-paku ini ayah?" tanya pemuda tersebut. "Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan kemarahan mu" jawab ayahnya. Pada hari yang pertama sahaja, pemuda itu telah memaku sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut.

Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan. Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya dari memukul paku menembusi tembok batu tersebut.

Akhirnya tibalah pada suatu hari, dimana pemuda tersebut tidak marah, walau sekali pun. Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan. Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku-paku tersebut. Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangganya.

Bapanya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata "Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah, ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini. Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya. Tetapi ingatlah, tak kesah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatan mu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal.

Sahabat adalah permata yang sukar dicari. Mereka membuatkan kamu ketawa dan menggalakan mu ke arah kejayaan. Sahabat juga adalah seorang pendengar, berkongsi suka dan duka dan sentiasa membuka hatinya kepada kita.

Maafkan saya sekiranya saya pernah meninggalkan kesan berlubang di dinding hati anda. Maafkan saya jua kerana mencetuskan kontroversi sejak kebelakangan ini.. Jika saya mengambil sesuatu yang berharga yang anda inginkan, saya akan lepaskan untuk anda, untuk tatapan kebahagiaan anda.

p/s : ermmmm.. :(

Tuesday, 16 April 2013

Outing to PC Fair KLCC 2013/1

Assalamualaikum...

Banyak pilihan yang terdapat di pameran PC ni dan tawaran harga pun agak berbaloi


PC Fair adalah pengendali events elektronik dan barangan gadget dan komputer yang terbesar di Malaysia. So, hujung minggu lepas aku tidak ketinggalkan menyertai pameran jualan tersebut yang berlangsung selama 3 hari di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) yang bermula dari pukul 11.00 pg sehingga 9.00 mlm. So.. yang hari yang terbaik semestinya hari sabtu kan iaitu hari kedua.. dan berlumba aku ke sana dengan hanya keseorangan.. hurm.. yealah.. ajak kawan2 yang lain.. masing-masing buzy dengan hal masing-masing dan alasan tersendiri.. tapi tak kisahlah.. hehe.. sebab kawan aku dah siap tunggu di sana.. hampir sejam rasanya dia menunggu aku.. hehe.. maafkan cheq ha.. lalalala, alah jem katakan.. huhu.. Sesampai aku di sana.. aku pun apa lagi.. jejalan kat dalam pusat konvensten tu.. perhhh.. macam2 ada.. siap offer lagi... bukan setakat harga malahan warranty pun sama... hebat2 betul saingan jualan nih.. jalan dan jalan... belilah barangan yang aku listkan.. dapat la tawaran harga yang berbaloi.. just beli ink botol, kertas gambar, kertas double A dan lain2 peralatan yang diperlukan..

Asus adalah pilihan yang berkualiti dan tahan lasak


Jelajah dan jelajah pusat konvensyen tu.. tiba2 terasa sesuatu menganggu di perut.. hehe.. minta diisikan dengan makanan la tu.. haha.. so kami beli bungkus di medan selera Suria KLCC dan bersantai di taman KLCC yang penuh dengan keluarga yang berhujung minggu dan kanak2 serta ahli2 photografi yang ingin mengambil ilham alam ciptaan Allah SWT.

Minum dulu eh.. hihi


Kami meneruskan perbualan sambil menjamu selera... Tepat pukul 1.17 petang, azan pun berkumandang menandakan masuk waktu solat zohor bagi wilayah persekutuan kuala lumpur.. aku pun melangkah ke masjid berhampiran iaitu Masjid As Syakirin yang berhampiran dengan taman KLCC.

Singgap jap untuk cas iman


Selepas solat, aku pun jejalan kt Suria KLCC dan Taman KLCC. Bagi aku hari minggu adalah hari yang paling sesuai untuk pelajar macam aku.. yealah.. Hari isnin hingga hari jumaat asyik buzy hari aktiviti pembelajaran.. so hari minggu la peluang untuk kita mengambil udara segar dan outing dengan kawan2 korang. Tambahan juga, pameran PC ni bagus juga untuk kita lebih mengetahui apa teknologi yang sedang berlangsung. Kita bukan hanya jadi pengguna tetapi kita juga tahu perkembangan semasa tentang dunia IT, gadget dan elektronik ni.


dapat juga aku beli barang yang disenaraikan dan dapat hadiah dari pihak yang berkenaan. Harap-harap aku dapat outing lagi.  Dapat juga hilangkan rasa tekanan dan menghirup udara segar.. Oklah, setakat ini lah dapat aku konklusikan mengenai hari aku ke PC Fair 2013/1 KLCC.

konklusinya :)


p/s : penat tapi seronok dapat hilangkan tekanan dengan melihat kehijauan ciptaan Allah SWT :)

Thursday, 4 April 2013

The 99 names of OUR CREATOR


1 Allah (الله) The Greatest Name
2 Ar-Rahman (الرحمن) The All-Compassionate
3 Ar-Rahim (الرحيم) The All-Merciful
4 Al-Malik (الملك) The Absolute Ruler
5 Al-Quddus (القدوس) The Pure One
6 As-Salam (السلام) The Source of Peace
7 Al-Mu'min (المؤمن) The Inspirer of Faith
8 Al-Muhaymin (المهيمن) The Guardian
9 Al-Aziz (العزيز) The Victorious
10 Al-Jabbar (الجبار) The Compeller
11 Al-Mutakabbir (المتكبر) The Greatest
12 Al-Khaliq (الخالق) The Creator
13 Al-Bari' (البارئ) The Maker of Order
14 Al-Musawwir (المصور) The Shaper of Beauty
15 Al-Ghaffar (الغفار) The Forgiving
16 Al-Qahhar (القهار) The Subduer
17 Al-Wahhab (الوهاب) The Giver of All
18 Ar-Razzaq (الرزاق) The Sustainer
19 Al-Fattah (الفتاح) The Opener
20 Al-`Alim (العليم) The Knower of All
21 Al-Qabid (القابض) The Constrictor
22 Al-Basit (الباسط) The Reliever
23 Al-Khafid (الخافض) The Abaser
24 Ar-Rafi (الرافع) The Exalter
25 Al-Mu'izz (المعز) The Bestower of Honors
26 Al-Mudhill (المذل) The Humiliator
27 As-Sami (السميع) The Hearer of All
28 Al-Basir (البصير) The Seer of All
29 Al-Hakam (الحكم) The Judge One
30 Al-`Adl (العدل) The Just
31 Al-Latif (اللطيف) The Subtle One
32 Al-Khabir (الخبير) The All-Aware
33 Al-Halim (الحليم) The Forbearing
34 Al-Azim (العظيم) The Magnificent
35 Al-Ghafur (الغفور) The Forgiver and Hider of Faults
36 Ash-Shakur (الشكور) The Rewarder of Thankfulness
37 Al-Ali (العلى) The Highest
38 Al-Kabir (الكبير) The Greatest
39 Al-Hafiz (الحفيظ) The Preserver
40 Al-Muqit (المقيت) The Nourisher
41 Al-Hasib (الحسيب) The Accounter
42 Al-Jalil (الجليل) The Mighty
43 Al-Karim (الكريم) The Generous
44 Ar-Raqib (الرقيب) The Watchful One
45 Al-Mujib (المجيب) The Responder to Prayer
46 Al-Wasi (الواسع) The All-Comprehending
47 Al-Hakim (الحكيم) The Perfectly Wise
48 Al-Wadud (الودود) The Loving One
49 Al-Majid (المجيد) The Majestic One
50 Al-Ba'ith (الباعث) The Resurrector
51 Ash-Shahid (الشهيد) The Witness
52 Al-Haqq (الحق) The Truth
53 Al-Wakil (الوكيل) The Trustee
54 Al-Qawiyy (القوى) The Possessor of All Strength
55 Al-Matin (المتين) The Forceful One
56 Al-Waliyy (الولى) The Governor
57 Al-Hamid (الحميد) The Praised One
58 Al-Muhsi (المحصى) The Appraiser
59 Al-Mubdi' (المبدئ) The Originator
60 Al-Mu'id (المعيد) The Restorer
61 Al-Muhyi (المحيى) The Giver of Life
62 Al-Mumit (المميت) The Taker of Life
63 Al-Hayy (الحي) The Ever Living One
64 Al-Qayyum (القيوم) The Self-Existing One 65 Al-Wajid (الواجد) The Finder
66 Al-Majid (الماجد) The Glorious
67 Al-Wahid (الواحد) The One, the All Inclusive, The Indivisible
68 As-Samad (الصمد) The Satisfier of All Needs
69 Al-Qadir (القادر) The All Powerful
70 Al-Muqtadir (المقتدر) The Creator of All Power
71 Al-Muqaddim (المقدم) The Expediter
72 Al-Mu'akhkhir (المؤخر) The Delayer
73 Al-Awwal (الأول) The First
74 Al-Akhir (الأخر) The Last
75 Az-Zahir (الظاهر) The Manifest One
76 Al-Batin (الباطن) The Hidden One
77 Al-Wali (الوالي) The Protecting Friend
78 Al-Muta'ali (المتعالي) The Supreme One
79 Al-Barr (البر) The Doer of Good
80 At-Tawwab (التواب) The Guide to Repentance
81 Al-Muntaqim (المنتقم) The Avenger
82 Al-'Afuww (العفو) The Forgiver
83 Ar-Ra'uf (الرؤوف) The Clement
84 Malik-al-Mulk (مالك الملك) The Owner of All
85 Dhu-al-Jalal wa-al-Ikram (ذو الجلال و الإكرام) The Lord of Majesty and Bounty
86 Al-Muqsit (المقسط) The Equitable One
87 Al-Jami' (الجامع) The Gatherer
88 Al-Ghani (الغنى) The Rich One
89 Al-Mughni (المغنى) The Enricher
90 Al-Mani'(المانع) The Preventer of Harm
91 Ad-Darr (الضار) The Creator of The Harmful
92 An-Nafi' (النافع) The Creator of Good
93 An-Nur (النور) The Light
94 Al-Hadi (الهادي) The Guide
95 Al-Badi (البديع) The Originator
96 Al-Baqi (الباقي) The Everlasting One
97 Al-Warith (الوارث) The Inheritor of All
98 Ar-Rashid (الرشيد) The Righteous Teacher
99 As-Sabur (الصبور) The Patient One

p/s : Allah.. Allah.. Allah.. <3

Monday, 1 April 2013

final oh final.. Doakan saya..

Assalamualaikum...

Bila dah masuk dewan peperiksaan ni, rasa macam nk sawan pun ada =.=" 

Baru je call ummi.. terasa rindu aku tak pulang ke kampung halaman hilang bila dengar suara beliau.. terima kasih ummi sebab bagi sokongan dan doa untuk anakmu yang nakal ni.. hihi.. Sempat lagi aku mengarang di blog ni dan berangan.. Padahal esok (1 April 2013) aku akan menghadapi Final Exam . Bila mana tiap kali menjelang peperiksaan hampir keseluruhan jentera tubuh ku dijangkiti penyakit "M" .. jangkitan Malas yang menyerang mengikut musim .."Argh...Esok pagi bangun sebelum subuh..study study" bisikan ayat yang berulang ulang kali aku laungkan sebagai pembakar semangat ku... hahaha..

“Datang sahabat nabi yang sudah terbakar tubuh belakang, bertanyakan Rasulullah SAW; mengapa tidak Allah timpakan saja mereka (penentang dalam perang) dengan kekalahan?” -petikan kisah sirah di zaman perang

Bayangkan, itu sahabat nabi yang sudah tubuh belakangnya terbakar hangus, baru dia bersuara bertanyakan sebegitu. Kita yang duduk, baring, makan, tidur ; layakkah kita mempersoalkan tentang soal kemenangan??..

Dan kadang aku yang asyik menadah tangan memohon merayu pada ALLAH dengan hanya secebis debu usaha ku membuatkan aku terdiam sedikit menangis. Sudah sedikit meleleh, tapi ku tahan juga dengan gelak tawa pura pura ku...

Kelmarin sang labah labah di jendela ku mengajar aku erti berjiwa besar tidak mudah berputus asa .. Setiap angin menghancurkan sarangnya , labah-labah membuat lagi sarang yang baru. Seratus kali rumahnya rosak, seratus kali pula labah-labah membangunnya kembali.

Dan jiwa ini pasti tersentak tatkala ditanya ... Doakan saya eh kawan-kawan..

p/s : mar telah melabuhkan tirainya dan april membuka lembaran baru..