Doakan Kejayaan Seluruh Umat Islam di Dunia.. #PrayForUmmah
Rabbir Yassir Wala Tu'assir Rabbi Tammim Bil Khair

Wednesday, 24 December 2014

Trip to Cameron Highlands : Day 2

Assalamualaikum...

Kami memulakan perjalanan buat hari kedua pada pukul 9.00 pagi dengan mengisi minyak di Stesen Shell antara satu-satu stesen minyak yang penuh dan sibuk dengan orang.



Selepas memastikan tank kuda masing-masing kenyang, kami memulakan perjalanan kami ke destinasi kelima pada hari kedua dengan lafas Bismillahirrahmanirrahim!..

Masjid yang berada di Cameron Highlands

Pintu Masuk Ladang Teh Boh

Untuk makluman semua, ladang ini dibuka dari jam 9.00 pagi - 4.30 petang. Ladang ini tutup pada setiap hari Isnin. Masuk adalah percuma..


Perkara penting yang perlu anda ketahui..

  • Ladang teh di buka pada pukul 9.00 pagi.. oleh yang demikian, untuk mengelakkan kesesakan (petang maybe sesak) datang awal pagi jika anda ingin melihat teh diproses dari daun hinggalah ke serbuk. kebiasaannya, proses ini berakhir pada jam 11 pagi. tetapi ada aje proses.seterusnya yang diulang-ulang :) Bila orang tak ramai, baru lah dapat feel tgk proses tu.. hehe... XD
  • Jalan masuk ke ladang ini berhampiran dengan Bee Farm dan papan tanda yang agak tersorok.
  • Jalan yang sempit dan keadaan jalan seperti ular, jadi hati-hati, sabar, bertolak ansur dan bunyikan hon di selekoh tajam untuk keselamatan bersama :)
  • Harga makanan bukanlah murah.. bajet dalam RM50. Insya-Allah.. Mengenai Teh, harganya lebih kurang sama jika dipasaran. Anda boleh memilih sama ada untuk beli di sana (jika bajet tidak mencukupi) atau di mana-mana saja.. tetapi alang-alang tiba di sana.. beli ajelah.. hihi..
  • Info tambahan http://www.cameronhighlandsinfo.com/attraction/BOH_Tea_Plantations/

Pelbagai produk teh boh yang dijual disini

Sejarah


  • BOH Plantations telah ditubuhkan pada tahun 1929 oleh J.A. Russel, seorang ahli perniagaan British semasa zaman penjajahan British di Tanah Melayu. Beliau yakin perniagaan ladang teh yang disebabkan oleh permintaan yang besar walaupun kemurungan seluruh dunia besar pada masa itu. Hasil daripada potensi, beliau memohon dan telah diberi konsesi tanah untuk taman teh pertama di Habu, Cameron Highlands.

Tambahan, bukan sahaja produk dan permadangan ladang yang ada di sini, malahan ada tayangan video dan info grafik tentang sejarah ladang tersebuh, pekerja-pekerja yang berkhidmat, dan juga peralatan untuk memetik daun teh.

Pintu masuk kilang memproses teh

Disini ladang teh diproses sehingga menjadi serbuk teh sehingga menjadi hidangan secawan teh yang berkualiti. Dalam kilang ini juga terdapat makmal yang menguji tahap kualiti daun teh. Terdapat juga papan tanda yang memberi info tentang bagaimana dari daun teh yang diproses hingga ke bungkusan.


Alhamdulillah.. segar sungguh udara sepanjang perjalanan kami ke ladang teh tersebut... Subhanallah cantik sungguh ciptaan Allah.. Jika ada jodoh, panjang umur kita akan berjumpa lagi.. Insya-Allah :) hehe

p/s : Pantai timur di landa banjir.. sama-sama kita doakan agar semuanya selamat dan terkawal.. Hasbunallah wa ni'mal wakil ‪#‎PrayForPantaiTimur‬

Wednesday, 29 October 2014

Segalanya terselit hikmahNya



ADAKAH anda pernah menonton filem Fitna. Filem pendek berdurasi 15 minit ini satu ketika dahulu pernah menggemparkan dunia apabila filem ini dilihat sebagai menghina agama Islam, menghina Rasulullah SAW dan umatnya.

Ramai pemerhati berpendapat kelahiran filem ini sebagai manifestasi sikap prejudis dan Islamofobia kepada Islam dan umat Islam yang meningkat sejak kejadian serangan 11 September 2001.

Karya ini dapat dihasilkan kerana orang yang menjadi tulang belakang pembikinan filem ini adalah seorang ahli politik Party for Freedom (PPV) yang terkenal dengan anti Islam, Arnoud Van Doorn.

Sesungguhnya hidayah ALLAH tidak mengenal siapa. Orang yang dahulunya beriya-iya menghina Nabi Muhammad SAW dan umat Islam kini memeluk Islam!

Van Doorn menjelaskan antara faktor utama pengislamannya adalah apabila hati kecilnya terusik melihat penghasilan filem itu dan juga sikap partinya yang selalu memusuhi Islam.

Perasaan itu membuatkan Van Doorn mencari terjemahan al-Quran, hadis, dan buku rujukan Islam. Hari demi hari berikutnya dilalui dengan membaca dan mengkaji buku satu per satu, tanpa meninggalkan aktivitinya yang lain. Selama ini Van Doorn hanya tahu Islam daripada mulut orang yang membenci agama ALLAH ini.

“Saya mempelajari al-Quran kerana rasa ingin tahu yang menebal. Saya mula mempelajarinya setelah keluar daripada Parti PVV. Sebelum itu saya hanya mendengar cerita yang buruk mengenai Islam. Semakin banyak saya membaca semakin saya yakin Islam sesungguhnya agama yang indah dan penuh kebijaksanaan.
“Sebenarnya, sebagai penganut Kristian, banyak nilai baik yang saya pelajari daripadanya. Keadaan ini memudahkan saya untuk menerima Islam sebagai pedoman hidup. Lebih mudah untuk beralih daripada seorang penganut agama Kristian menjadi Muslim daripada seorang atheis (tidak percaya agama), kerana sebelumnya saya telah mengenal konsep kenabian, adanya malaikat dan disiplin yang selalu ada dalam mana-mana ajaran agama mana pun,” katanya.

Temui Jalan Hidayah

Kenalan dan individu terdekat Van Doorn tahu yang dia membaca rujukan Islam, langsung tidak terlintas di benak mereka sikapnya itu akan menjadi jalan hidayah bagi Van Doorn. Kerana lazim dalam dunia mereka, mengkaji sesebuah pemikiran atau suatu fahaman tanpa harus mempercayai dan mengikutinya. Bahkan, ramai yang mempelajari Islam kemudian menyerangnya.



Van Doorn menghabiskan waktu hampir setahun untuk mengkaji al-Quran, Sunnah dan sejumlah rujukan Islam tersebut. Dia juga sempat berdialog dengan penganut Islam untuk mengetahui lebih jauh perihal agama yang kini menarik hatinya.

Semakin lama mempelajari Islam, Van Doorn semakin tertarik. Meskipun sebelum ini dia juga memiliki asas Kristian sebagai agamanya, Van Doorn berasakan Islam itu istimewa.

Apa yang selama ini ada dalam kepalanya, Islam itu fanatik, menindas wanita, tidak toleransi, membabi buta memusuhi Barat, perlahan-lahan hilang daripada fikirannya.

Ternyata Islam sesuatu yang sama sekali berbeza dari apa yang pernah dia sangka. Islam adalah agama yang cintakan kedamaian. Tidak seperti tuduhan media Barat yang selama ini mengisahkan Islam sebagai pengganas.


Jalan hidayah bagi Van Doorn semakin terbuka lebar ketika bertemu dengan seorang Muslim bernama Abu Khoulani, rakannya yang bekerja di Dewan Kota Den Haag.

Selain menjelaskan Islam dengan lebih jauh lagi, beliau juga menghubungkan Van Doorn dengan Masjid As-Sunnah.

Dianggap pengkhianat

Tidak ada manusia yang tidak pernah diuji ALLAH SWT. Begitu juga dengan empunya diri Van Doorn.



Tidak semua yang suka dan menerima baik pengislamannya lebih-lebih lagi rakan sejawatnya dalam Parti PPV. Kebanyakan daripada mereka marah dengan perubahannya itu bahkan menganggap Van Doorn sebagai pengkhianat.

"Saya jelaskan kepada mereka keputusan ini adalah keputusan peribadi dan terpulang kepada diri ini untuk menganut mana-mana agama memandangkan setiap orang mempunyai hak untuk memilih agama dan kepercayaan.

“Walaupun ramai yang menganggap saya sebagai pengkhianat, tetapi sebahagian daripada masyarakat yang lain memberi reaksi positif. Saya juga menerima sokongan daripada masyarakat lain yang menghantar reaksi melalui Twitter.

“Saya berasa bahagia dan gembira melihat orang yang tidak mengenal saya secara peribadi menyokong dan memahami dengan pilihan yang saya lakukan,” jelasnya yang mengakui ada hikmahnya beliau pernah menjadi sebahagian daripada ahli parti PPV.

Ajak kenali Islam

Van Doorn kini berasakan telah menemui pedoman hidupnya dan beliau ingin mengajak mereka yang bukan Islam memahami Islam dan mempelajarinya dengan lebih mendalam agar mereka dapat membuang segala prasangka buruk terhadap Islam.



“Pelajarilah Islam, buangkan segala prasangka buruk, Insya-ALLAH kamu akan lihat bahawa Islam itu agama yang sangat indah dan murni, agama Islam yang memiliki sejarah yang begitu agung. Umat Islamnya pula saling mengambil berat antara satu sama yang lain, baik dalam senang mahupun susah.

“Di Barat, Islam umumnya dituding sebagai agama yang melahirkan dan mewujudkan pengganas dan menindas perempuan. Bagaimanakah tanggapan anda terhadap segala tuduhan semacam ini? Semuanya berlaku kerana prasangka yang buruk dan kurangnya wawasan.

Kumpulan fanatik sememangnya wujud dalam mana-mana agama pun di dunia ini. Tapi sayangnya golongan fanatik yang cuma satu peratus itu dipertunjukkan di televisyen dan media-media yang lain, sekali gus pengaruh mereka diperbesar-besarkan.

Sedangkan 99 peratus umat Islam yang lain terus bekerja keras dan hidup dengan aman damai.

Jika semakin ramai orang mempelajari Islam yang sebenarnya, kian bertambahlah yang melihat keindahan Islam,” ujarnya.

Beliau menyedari pengislamannya juga adalah permulaan baru dan banyak lagi yang perlu dilakukan dirinya mengenali Islam.

Kini, sebagai penebus atas kesalahannya membuat Fitna, Van Doorn menyatakan akan membuat karya besar untuk mengangkat Islam.

“Saya berdoa semoga air mata saya ini mampu menghapus segala dosa yang dilakukan pada masa lalu, dan saya akan bekerja untuk menghasilkan karya besar dan ingin mengangkat Islam dan kaum Muslimin setelah kembali daripada ibadah haji,” katanya pada akhir bicara.


Sumber : Berita Harian oleh MOHD AZLI MOHD ALI

Apa Guna Bertunang, Kalau.....



Saya amat bersimpati dengan nasib sahabat saya yang bagi pendapat saya beliau ‘dibuli’ oleh tunangnya.

Mengapa? Sebagai seorang yang masih bergelar pelajar tetapi telah diminta oleh pasangannya untuk membuat itu dan ini, pasti ianya dianggap melampau.

Syarat tunang (perempuan) kepada sahabat saya ialah beliau perlu menghadiahkan sehelai sejadah berbulu kambing yang pasti mahal harganya, sebuah kamera DSLR yang berharga tinggi, dan meminta pihak lelaki menanggung majlis pertunangan dan menjemput orang ramai ke majlis tersebut.

Bagi saya sahabat saya itu sudah ‘kopak’! Buktinya beliau ke hulu ke hilir berjumpa dengan rakan dan taulan untuk meminjam duit! Perbelanjaan harian sudah tidak terurus dan sering ‘terguna’ duit yang ayahnya beri untuk membayar bil Astro gara-gara tidak ada duit untuk membeli makanan! Bukankah itu sudah ‘kopak’ namanya?

Satu lagi yang saya simpati ialah tunangnya akan ‘meninggalkan’ dirinya jika tidak kurus mengikut selera si perempuan (badan sahabat saya agak besar). Bersungguh-sungguh rakan saya itu menurunkan berat badan secara terpaksa, Herbalife dan Gym sudah banyak kali dicuba.

Sekarang saya tidak tahu apa nasibnya kerana berat badan belum turun-turun lagi dan duit banyak habis untuk pertunangan tersebut!

Mungkin anda juga mempunyai pengalaman seperti ini dan mungkin ada yang lebih teruk lagi!

KERANA KASIH HAMBA TURUTKAN

“Kalau hati sudah suka
Semua indah saja
Itukah tanda bunga kasih bermula
Di dalam jiwa”

“Memang benar kata dinda
Berkasih ada tanda
Tetapi hati mana sanggup merana
Sepanjang masa”

Mungkin bagi diri sahabat saya itu, permintaan kekasih adalah satu pengorbanan bak kata pepatah “Gunung-ganang sanggup direntasi, lautan luas sanggup direnangi”, segalanya akan diturutkan untuk kekasih hati. Betul tak?

Orang bercinta, kalau diminta intan permata oleh kekasihnya, sanggup menggapai bintang bak kata Yuna. Maknanya, kalau kekasih minta Pizza di pasar malam pasti akan dibelinya Pizza Hut yang paling mahal! Itu lumrahnya, kita akan memberi apa yang terbaik semata-mata mahu melihat kekasih kita bahagia.

Walaupun orang luar melihat pasangan kita pisau cukur, gedik, seksi, banyak karenah, maintanance tinggi dan sebagainya, semua itu akan dipersetankan jika cinta sudah meresapi ke dalam sanubari insan yang bernama kekasih.

Persoalannya, adakah hanya kerana cinta semua yang diminta oleh pasangan kita perlu dilaksanakan? Oh! Tidak semestinya.

Mengikut cerita-cerita yang saya dengar daripada rakan-rakan yang berpengalaman, kita tidak boleh memberi sepenuh jiwa dan raga kita sebelum berkahwin. Lebih-lebih lagi memang semestinya dalam agama Islam pun tidak membenarkan perhubungan yang ‘terlebih’ dan mencetus kepada kemaksiatan.

Dia belum lagi menjadi isteri atau suami kita, oleh itu kita belum lagi mempunyai tanggungjawab untuk menanggung dan memberi sepenuh perhatian kepadanya. Jika tidak perlu memberi sepenuhnya sebelum berkahwin adalah kita tidak perlu setia?

Tidak. Pertunangan adalah sesi berkenal-kenalan sesama pasangan dan keluarga sebelum akad nikah berlangsung. Dalam tempoh ini setiap pasangan masih mempunyai peluang untuk menerima atau menolak hasrat hati mereka. Di masa ini jugalah para wali boleh membuat pilihan sama ada menantu yang akan menjaga anak kita nanti boleh diharap atau tidak.

Ramai yang tersilap memahami makna pertunangan. Kebiasaannya, ramai orang yang beranggapan bahawa bertunang adalah tiket ‘dekat-dekat’ dan confirm aku punya! Ramai juga yang beranggapan bahawa majlis pertunangan adalah sesuatu yang wajib ditekankan dan dipandang berat.

Oleh kerana itulah, ramai yang sudah membuat majlis pertunangan secara besar-besaran dan meminta itu dan ini sehingga pasangannya sanggup berhutang keliling pinggang! Semuanya hanya kerana mahu mengikut trend dan malu bila orang kata “bila You bertunang? tak tahu pun!” atau “majlis tunang You, biasssssa jer”.

APA GUNA BERTUNANG, KALAU…

Apa yang perlu dibuat semasa bertunang? Di sini saya tidak berhasrat menyentuh bagaimanakah memilih calon isteri/suami yang sesuai, kerana perkara ini semua orang sudah tahu berdasarkan hadis Nabi yang popular. Pilihlah yang terbaik untuk kita dan ianya adalah begitu subjektif kepada seseorang. Calon? Terserah anda.

Berkenaan soal bertunang, Nabi Muhammad SAW pernah bersabda bahawa kita perlu merahsiakan pertunangan dan menghebahkan perkahwinan melalui Walimatul Urus.

Disebabkan demikian, tidak perlulah si bakal isteri mahukan yang mahal-mahal daripada si bakal suami. Disebalik kesusahan menyediakan hantaran untuk perkahwinan, kini dibebani pula dengan hantaran pertunangan yang sudah mengalahkan puteri raja.

Seorang lagi rakan saya pernah berkata : “Apa guna bertunang mahal-mahal, kalau tak boleh pegang-pegang lagi!”. Sebab itulah sebenarnya kita tidak perlu bersusah payah membuat majlis pertunangan yang hebat, bukan boleh buat apa-apa lagi pun.

Apa yang perlu dibuat ialah menjaga batasan, membuat persediaan yang terbaik dan menjaga kesetiaan agar tidak terkandas di tengah jalan disebabkan ‘peranan’ orang ketiga.

Selamat Pengantin Baru kepada rakan-rakan semua yang telah menamatkan zaman bujang. Semoga Allah merahmati rumahtangga kalian sehingga ke syurga hendaknya. Insya-Allah.

Yang belum ni bila pulak?

p/s:DAH BAGI MASA BERTUNANG, MASA KAHWIN NAK BAGI APA?

Kahwin Awal..



Kahwin awal ataupun kahwin muda merujuk kepada perkahwinan antara lelaki dan perempuan pada usia 18-24. Untuk memudahkan lagi, pasangan yang mendirikan rumahtangga ketika mereka masih lagi belajar. Kahwin awal ini kembali menjadi perbualan di mulut para remaja mahupun ibubapa.
Dahulunya method ini adalah perkara biasa kepada datuk atau nenek kita. Tapi zaman globalisasi ini, berapa ramai yang berani menyahut seruan ini?

Mengapa harus takut dan ditangguh-tangguh niat murni anda? Jika dipertimbangkan hal ini, kahwin awal memang banyak manfaat dan kebaikannya :

1. Sudah ada yang berkenan di hati.




Untuk pengetahuan abah dan mama, saya telah menjumpai insan yang berjaya menarik segala perhatian saya kepadanya. Senang cerita, saya telah jatuh hati dengan dia. Orangnya baik,kuat agamanya,mempunyai ciri-ciri isteri dan anak yang soleh,rajin,seorang yang bijak dan yang paling penting dia sudah bersedia untuk menjadi seorang isteri yang baik dan juga seorang ibu yang hebat! Orangnya sudah ada, kenapa perlu ditangguhkan lagi kan?

2.Ingin menjaga mata,hati dan kemaluan




Mama dan abah yang dikasihi, memang perkahwinan ini bukan satu ruang untuk memuaskan nafsu semata. Namun kita perlu terima hakikat penciptaan manusia itu sendiri,kita diciptakan bersama dengan nafsu. Setinggi mana iman saya pada waktu itu, saya tetap tidak mampu untuk melarikan diri dari zina mata,zina hati dan minta jauh pada zina kemaluan. Kiri kanan depan belakang saya sentiasa berhadapan dengan wanita. Tidakkah lebih baik jika pernikahan ini dipercepatkan agar mata,hati dan kemaluan saya lebih terjaga dari fitnah-fitnah ini?

3.Mencari ketenangan




Apa perasaan mama dan abah bila mula-mula kahwin dulu? Mesti mama dan abah rasa sangat-sangat tenang kan? Bila dah ada orang tersayang kat sisi,jiwa sangat-sangat tenang. Ni bukan saya reka cerita. Ni dalam quran pun ada sebut.

“Diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang.” (Surah Ar-Rum; Ayat: 21)
Ketenangan ini yang saya perlukan. Ketenangan dalam jiwa,ketenangan bila ingin beribadah dan juga ketengan dalam menuntut ilmu. Susah tau nak fokus dalam pelajaran bila jiwa meronta-ronta.

4.Teman dalam pelajaran




Abah dan mama risau pelajaran saya akan terganggu bila saya kahwin awal ye? Siapa cakap terganggu? Saya akan lebih bersemangat. Kahwin ini bukan matlamat hidup saya. Kahwin ini untuk melancarkan lagi perjalan saya menuju matlamat hidup saya yang utama. Isteri saya nanti boleh bersama saya,memberi sokongan. Kami boleh berlawan-lawan dalam mendapat keputusan yang lebih baik. Bukankah ini satu persaingan yang sihat? Dengan pasangan yang halal pulak tu kan?:)

5.Teman dalam kehidupan




Ini mungkin perasaan peribadi dari diri saya sendiri. Setiap manusia inginkan pasangan,ini fitrah. Mungkin naluri ini kelihatan terlalu awal menggelegak dalam diri saya ini namun kita tidak boleh bunuhnya begitu sahaja. Saya merupakan anak bongsu. Adik beradik saya semua sudah berkahwin. Secara jujurnya,sekarang saya selalu rasa sangat sunyi. Bila datang masa saya jatuh sakit, Ya Allahh..terasa sangat memerlukan seseorang berada disisi. Mama,dulu mama boleh menjadi peneman setia saya. Namun sekrang saya sudah berada sangat jauh dari mama. Saya perlukan seorang teman. Teman yang mampu mengambil tugas seorang ibu.

6.Teman dalam perjuangan




Kehidupan ini merupakan satu perjalanan menuju satu destinasi yang abadi. Ujian dan cubaan itu satu perencah dalam kehidupan ini. Saya boleh dan mampu menempuh semua ini seorang diri. Namun ada kalanya saat saya jatuh tersungkur,sedikit payah untuk saya bangun semula. Alanglah indahnya ada seorang insan yang menjadi teman setia dalam perjalanan ini. Lebih kuat dan teguh saya dalam perjalanan ini. Lebih laju dan berkualiti setiap masa kami. Saya dalam kesedihan,dia boleh menjadi pengubat duka. Saya sedikit terlari dari landasan,dia boleh kejutkan saya dan sama-sama mendirikan solat tahjud di malam hari. Kami tidak mahu menjadi manusia biasa,kami ingin menjadi pejuang agama,bangsa dan negara!

7.Hilang fokus




Mama dan abah yang amat saya cintai,masih kalian bersama saya?Mari kita teruskan. Saya ada cita-cita yang sangat besar. Saya bukan seorang budak univeriti yang tidak beragenda. Habis belajar,kahwin,dapat anak,sambung belajar sampai phd,pergi kuliah-kuliah agama,beli harta banyak-banyak sebagai aset dan seterusnya sehingga ajal menjemput. Saya bukan berfikiran tipikal rakyat sebegitu. Saya ingin membina ummah. Dan perjalanan ini sangat payah dan panjang. Namun buat ketika ini,hampir 50 peratus fokus saya telah hilang. Kerana gangguan perasaan dan faktor lain. Saya amat risau saya gagal sampai ke desitnasi. Saya memerlukan fokus itu kembali!

8.Remaja lebih produktif




Produktif ini bukan sahaja merujuk kepada zuriat hasil dari perkahwinan ini. Saya ingin buang jauh-jauh slogan sebegini “Rileks laaa..Muda lagi untuk kahwin. Enjoy dulu. Nanti menyesal baru tau.”. Slogan ini tidak ada dalam kamus hidup saya. Enjoy dulu? Saya takut tempoh enjoy ini saya sia-siakan dengan perkara yang langsung tidak memberi faedah kepada diri saya dan juga ummah keseluruhan. Tidak merasa rugi ke? Lagi saya takut jika dalam tempoh ini saya terus terjatuh kedalam arus maksiat. Nauzubillah! Bila saya berkahwin pasa usia yang muda, ruang untuk melakukan perkara-perkara “enjoy” sedikit sebanyak sudah tertutup. Saya selamat. Saya boleh fokus untuk terus berjuang dan berjalan berlari menuju matlamat yang hakiki itu.Saya takut saya mati dalam tempoh “enjoy” itu. Apa saya dapat? T_T

9.Menjadi lebih bertanggungjwab




Semoga dengan perkahwinan pada usia muda ini menjadikan saya seorang yang lebih bertanggungjwab dan matang. Sekarang ini pun saya sedang berusaha menjadi seorang yang bertanggungjawab. Mama dan abah taknak ke seorang anak yang matang dan bertanggungjwab? Atau nak seorang remaja biasa yang pada umur sekitar saya ini yang masih keluar lepak malam tanpa arah tuju dan agenda? Lepak di kedai mamak sehingga lewat malam semata-mata untuk menonton perlawanan bola sepak. Mesti tidak berkenan dengan jenis sebegini kan? Dengan sifat tanggungjawab ini, tidak sanggup saya bermudah-mudah dalam pelajaran saya. Ini masa depan saya. Insyaallah,tanggungjawab ini juga mampu menjadi pembakar obor semangat saya untuk berjaya dalam pelajaran dengan cemerlang.

10.Menjadi anak yang soleh




Saya ingin berkahwin awal ini pun bukan satu perkara seronok-seronok,hanya untuk memuaskan nafsu sahaja. Tapi ini juga salah satu kerangka dalam berubudiyyah kepada Allah. Salah satu jalan untuk saya lebih dekat dan taqarrub dengan Dia. Semoga segala cabaran yang mendatang ini menjadikan saya lebih dekat dengan Allah. Lebih beriman dan menjadi hamba yang taat. Bila Allah cakap saya perlu menjadi anak yang soleh dan taat kepada kedua ibu bapa, saya sebagai hamba Allah yang taat akan menyerahkan seluruh hidup untuk menjadi anak yang soleh. Mama dan abah mesti gembirakan bila dapat anak sebegini? Doakan saya menjadi anak yang soleh.

11 Fikiran lebih matang




Berkahwin dapat merubah hidup seseorang yang dahulunya terumbang-ambing kepada lebih berwawasan. Tiada lagi masa untuk melepak bersama rakan, membaca komik atau ber-facebook, dan digantikan dengan perkara yang lebih berfaedah dan matang.

12 Membaiki diri



Ramai mengakui, turning point paling penting dalam kehidupan mereka adalah perkahwinan kerana mulai detik itulah mereka berubah menjadi insan yang lebih baik. Sikap panas baran dan pemalas semasa zaman bujang dapat dikikis sedikit demi sedikit. Si isteri pula sudah rajin untuk ke dapur dan mengemas rumah. Solat juga didirikan secara berjemaah andai ada kelapangan masa.

13 Plan jangka panjang




Jika berkahwin muda, sudah tentu memperoleh cahaya mata awal. Belum sampai waktu persaraan pun tanggungjawab untuk anak-anak sudah selesai kerana mereka semua sudah besar panjang. Dengan tubuh yang masih cergas, ekonomi yang kukuh, dan anak-anak pun sudah dewasa, suami isteri bolehlah menghabiskan masa-masa yang selebihnya berdua ataupun pergi honeymoon tanpa gangguan

14 Seks yang lebih berkualiti




Pastinya tenaga di usia muda lebih kuat berbanding lewat umur. Tahukah anda, menurut kajian perubatan, antara faktor utama kemandulan adalah berkahwin lambat? Kaum hawa juga perlu waspada di mana jika anda berkahwin di usia lingkungan 35 tahun, anda mungkin dinasihatkan untuk tidak mengandung kerana bimbang berlaku komplikasi.

15 Rezeki bertambah




Antara alasan mereka yang mahu melambat-lambatkan perkahwinan ialah kerana kekurangan kewangan. Makan minum, pakaian, ansuran kereta dan rumah, lampin anak, kirim duit kepada mentua dan macam-macam lagi yang selalu memukul kotak fikiran. Tapi percayalah, Tuhan tidak akan membebankan hambanya melebihi apa yang bisa ditanggung oleh mereka. Berkahwin adalah tuntutan agama, dengan sendirinya rezeki itu akan datang kepada anda walaupun pada mulanya sedikit, tapi kelak anda akan dapat mengatasi kesulitan itu selagi anda percaya dan bepegang kepada rahmat-Nya.

-Sumber

Monday, 6 October 2014

Trip to Cameron Highlands : Day 1

Assalamualaikum...

Kami sampai ke destinasi pertama di Cameron Highlands pada pukul 8.20 pagi iaitu di Cameron Valley Teh House.

Cameron Valley Teh House.

Cameron Valley Tea House mempunyai ciri-ciri persekitaran yang lebih aman kerana lokasi yang agak terpencil. Menghirup teh yang segar dengan mempunyai pemandangan di aras bumbung yang menghadap ke bukit teh, manakala kedai dipenuhi dengan produk-produk kumpulan Bharat terletak di tingkat bawah bersebelahan dengan kaunter kafe. Bagi kebanyakan pelawat yang tiba di Cameron Highlands dari Tapah, rumah teh itu yang merupakan perhentian pertama sebelum Brinchang.

Pintu masuk ke kafe Cameron Valley yang diuruskan oleh Bharat Group

Pemandangan Sekitar di Cameron Valley


Sarapan Pagi

Kami bersarapan pagi di astaka yang terletak di pekan Brinchang.

Harga boleh la.. Tak mahal sangat.. tak murah sangat. Hidangan kami nasi berlauk ayam :)

Taman Agro Tourism

Lokasi pertama -  Taman Agro Tourism

Kami memulakan perjalanan kami selepas waktu solat jumaat. Anggaran dalam 600 m dari lokasi penginapan kami tiba di Taman Agro Tourism. Taman ini bukan saja mempunyai strawberry semata-mata saja tapi mempunyai kehijauan tumbuh-tumbuhan malahan sayur-sayuran yang segar juga turut boleh didapati di sini.

Tomato merupakan sejenis tumbuhan yang buahnya dikenali sebagai sayur dan ditanam sebagai makanan.
Buah tomato.. :)

Dessert ^_^

Kami tiba di puncak Taman Agro Tourism dan singgah sebenar di kafe di sana untuk merasaikan kesegaran pencuci mulut yang pelbagai dan juga dicampur dengan buah strawberry untuk hidangan yang lebih menyerlah serta memikat hati. Kami mencuba Ice Cream Strawberry Float dan sangat penyegarkan dengan suasana nyaman dan sejuk.



Pengunjung boleh memetik dengan sendirinya buah strawberry yang segar. Pengunjung dibenarkan untuk memetik buah strawberry minimum 1/2 setiap raga dan hanya dua orang sahaja dibenarkan dikawasan ladang tersebut. Selain strawberry, pengunjung juga boleh menikmat salad segar yang juga ditanam berhampiran ladang strawberry ini.

Lokasi Kedua : Cactus Valley



Kami juga tidak melepaskan peluang untuk melihat kartus dari secomel saiz hingga saiz yang gergarsi. Disini dapat lihat pelbagai jenis bentuk kartus dan saiz. Pengunjung juga dapat membeli kartus untuk hiasan mengikut citarasa masing-masing.




Inilah pintu masuk ke Cactus Valley dan juga Taman Agro Tourism. Anda akan melalui Cactus Valley terlebih dahulu. Disamping tu, ada juga kedai-kedai di tepi, sepanjang perjalanan ke taman tersebut di penuhi kedai menjual cenderamata, key-chain, ice cream, baju dan lain-lain lagi.



Lepas tu, kami ke Ladang Teh Boh, Cameron pada pukul 5.30 ptg, malangnya dah tutup pun. Masa operasi ladang ini bermula dari 9.00 pg - 4.30 ptg. So dapat la tangkap gambar diluar kawasan iaitu jalan ke ladang Teh tersebut. Sepanjang jalan ke kawasan kilang ladang teh tersebut ditanam daun-daun teh.

Lokasi Ketiga : Taman Lebah (Bee Farm)



Laluan ke Taman Lebah. Disitu juga terdapat cenderamata, buah-buahan dan pakaian yang dijual

Rumah Lebah.. mohon jangan jerit-jerit, takut dia kejaq ampa untuk minta ciuman.. lol. Di sepanjang kawasan tersebut, ditanam sebagai jenis bunga untuk lebah mencari sesuap rezeki untuk menghasilkan madu.


Cantik kan?

Lokasi Keempat : Pasar Malam Cameron Highlands  (Brinchang Night Market)



Lokasi terakhir untuk hari pertama kami ke pasar malam berhampiran Balai Polis Brinchang. Pasar malam ini selalunya dari info yang saya terima akan wujud pada hari Jumaat dan Sabtu. Kami pun berada dilokasi pada hari Jumaat. Apa yang dijual? Macam-macam kot dari pakaian, makanan, strawberry macam-macam gubahan resepi (Strawberry coklat antaranya), madu, teh strawberry, pakaian (baju, jaket dan lain-lain), cenderamata dan pelbagailah. Kalau nak cerita, memang panjang.. haha. Kami membeli lauk untuk santapan dinner nanti. Perkara yang aku tak boleh lupa, member aku (Jay) kena troll dengan makcik nasi goreng..

Jay : haaa.. bagi nasi goreng, makcik
makcik : bagi saja tak boleh, dik.. hahaha.. jangan marah2, gurau. Nak berape?
jay : [muka blur] bagi satu je..
makcik : makan nasi je?
jay : [krik3]
anak makcik (budak) : sambal nak sambal?
jay : Sambal takyah

BERSAMBUNG...

Saturday, 17 May 2014

Mohamad Ridzuan Abdul Majid : Alhamdulillah, 23

Assalamualaikum,

Terima kasih :')

Alhamdulillah, saya syukur kepada hadrat ilahi dengan limpah kurnia saya masih bernafas hingga ke hari ini. First of all, terima kasih buat keluarga, kawan-kawan yang sudi wish, mendoakan yang terbaik untuk diri yang lemah ini. Pasti di usia yang ke-23 ini akan membuatkan diri ini lebih baik dari tahun-tahun yang lepas. Insya-Allah, Doakan ye.

Sabtu lepas (26 April 2014), saya membuat keputusan akhir untuk pulang ke kampung halaman di Pulau Pinang selepas menerima ugutan dari kawan-kawan seprogram (Network Security) untuk menyambut hari kelahiran saya dengan tepung? oh tidak! hahaha, cepat-cepat pergi beli tiket bas dan urusan saya dipermudahan. Saya pulang pada pukul 2.30 ptg sampai tiba di Penang Sentral, Butterworth pada pukul 7.30 malam serta bersolat di sana sebelum berjalan ke terminal feri. Saya menaiki bas rapid penang dan tiba di rumah dalam pukul 9.00 malam.

Saya kemudian berjumpa dengan rakan-rakan sekolah selepas itu. Mereka menjemput saya. Pada awalnya mereka turut tidak mengetahui hari kelahiran saya. Puncanya saya sendiri. Mananya tidak, call kawan-kawan yang lain tanpa risaukan kredit, lepas tu baru kawan saya tersedar sebab hari kelahiran dia dalam anggaran 30 hari selepas hari kelahiran saya (27 May), so the end saya kena perangkap atas faktor kesilapan sendiri. Diorang siap belanjakan saya burger special lagi dengan air milo.

No Way Out!


Saya di bawa ke Ocean view untuk dinner birthday bersama kawan-kawan sekampung. Ada juga terfikir nak melarikan diri tapi xpelah ni pun kali pertama nak kena dengan diorang kan.. So i make my self enjoyable. So at the saya terkena tepung dan telur. Nasib la dua benda tu, kalau IKM, haaa.. macam-macam experiment diorang campurkan. huh mimpi ngeri.. Ni pun tak tahu lagi kalau balik ke kampus semula.. ntah diorang sambut lagi ke tak.. hahaha.. kalau sambut harap-harap oklah kan..

Penghargaan 


Oh sebelum saya lupa, thanks a lot kepada semua rakan-rakan yang post di wall facebook, whatssap and wechat, maaf sangat-sangat post anda di facebook di private kan untuk tontonan umum, saya sangat hargai semua!

Seiring dengan penambahan usia ini mesti ada target dan harapan kan.. Of course la kan.. Saya tetap nak jadi anak yang soleh dan harap sangat saya boleh bagi sesuatu yang dapat gembirakan hati ibu dan ayah tersayang. and then, saya bersyukur kepada Allah dan saya harap saya dapat menyumbang sesuatu yang baik kepada agama saya. tambahan lagi, hari ini bukan saja usia saya meningkat malah usia blog saya turut mencapai ke-10 tahun.. Alhamdulillah.. surprise tak? hihihi

Cabaran

Semester ni amat mencabar diri ini. Harap semuanya berjalan dengan baik. Saya masih memikirkan apakah projek yang bersesuai dengan network security dan masih buntu. Harap yang ada idea boleh kongsikan ye.. :) Cabaran yang lain? perangai orang sekeliling.. hahaha.. is not big deal.. eliminate those unmotivated.. awas! lawan perasaan yang tidak baik (bisikan syaitan tuu), bersangka baik dan berlapang dada yee.. (pesan kat diri senirik ni.. hihi)

Seindah-indah MIMPI sedarlah ia hanyalah sebuah FANTASI, Sepahit-pahit kehidupan namun ia tetap REALITI. Belajarlah mencari KEMANISAN dari KEPAHITAN kerana di situ lah terletak erti kehidupan

Sasaran


Semua orang mempunyai matlamat and prinsip hidup setiap kali bertambahnya usia, begitu juga dengan saya yang masih mengejar kerjayaan dan yang terbaik dalam hidup. Dalam kehidupan ini, banyak yang dapat saya pelajari dan belajar darinya seperti kekecewaan dalam pelajaran bila sudah mendapat result, perangai orang sekeliling ada tikanya bersifat tidak bermotivasi dan realistik. Bila saya mempunyai masalah, saya akan cuba cari masa dan tempat yang bersesuaian untuk berfikir sejenak dengan apa yang berlaku dan cuba bersangka baik dan berlapang dada bagi mengnuteralkan keadaan dan perasaan kurang baik yang sering dibisik oleh syaitan. 

If you can conquer your inner demons
You're already halfway pursuing your destiny's diamonds -Hlovate

UPSR, PMR, SPM, Test JPJ, Masterchef, Imam Muda or even Cabutan Bertuah at your nearest Supermarket, everyone is fighting their own personal battle. So am I.
No retreat, No surrender. See you all at the finish line. InshaAllah
challenges, here I come 
pray for me :) 

p/s : semester ni take 2 subject, hopefully dapat score.. proposal tak siap lagi.. hahaha

Getting to Cameron Highlands

Assalamualaikum...

Pada 9 Jun 2014 yang lepas, saya bersama-sama rakan serumah merancang untuk ke Cameron Highlands. Pada mulanya hanya main-main tapi last-last serius akhirnya, so fikir punya fikir,join je la trip ke cameron ni bersama-sama Erwan, Adha dan Shahbri dengan menunggang kuda (motosikal) masing-masing. Kami bertolak dari kediaman sewa (Taman Universiti, Sg Tangkas) pada pukul 4.00 pagi ke lebuhraya utara-selatan seterusnya EXIT di Tapah.

Kami behenti di RnR berhampiran untuk solat subuh dan segarkan diri sebentar
Selepas EXIT Tapah menuju ke Cameron Highland


Selepas kami EXIT 132, Persimpangan Tapah, kami melalui jalan kampung sikit. Dalam perjalanan kami, jalannya tak berapa cantik sangat dan agak berbahaya jika tidak berhati-hati kerana permukaan jalan tidak stabil dan bertampal. So berhati-hatilah.. ingatlah orang tersayang :)


Kenderaan berat juga berbahaya bagi penunggang seperti kami
Antara halangan yang ditempuhi adalah jalan ini turut dilalui lori-lori yang besar. Oleh yang demikian, kami lebih berhati-hati dan bersabar serta berharap selamat sampai ke destinasi. bak kata orang tua-tua, biar lambat asal selamat, yer tak gitu.. hihihi.


Hutan Lipur Lata Iskandar, Tapah, Perak
Kami sampai ke destinasi pertama pada pukul 8.05 pagi, yang masih berada di dalam negeri Perak Darul Ridzuan, iaitu Hutan Lipur Lata Iskandar yang terletak 25km dari pekan Tapah sebelum menghala ke Cameron Highlands. Kami mengambil keputusan untuk berehat sebentar sebelum meneruskan perjalanan ke Cameron Highlands. Disamping itu juga kami sempat shoot beberapa jenis pemandangan yang agak menarik disana. Oh ya, berhampiran dengan kawasan tersebut, ada gerai menjual cenderamata kalau tak silap, bab harga tak pasti sebab tak singgah hanya melihat sahaja.. hihi

P/s : bersambung dalam part seterusnya... stay tune..

Prank and Parody

Assalamualaikum...


Forum ini bertujuan untuk menyampaikan mesej-mesej yang baik dalam membentuk mahasiswa yang mempunyai jati diri muslim yang seimbang dari segi luaran dan dalaman dalam usaha menjadikan golongan belia sebagai agen kepada perubahan masyarakat serta menanam nilai-nilai murni dalam diri masyarakat dan pelajar-pelajar sekolah. Ini bertepatan dengan harapan pihak atasan yang mahukan Mahsasiswa UPM cemerlang dari segi akademik serta sahsiah.

Forum ini telah berlangsung pada 28 Mac 2014 yang lalu bertempat di Kolej Canselor, Universiti Putra Malaysia. Walaupun agak terlewat dan tersesat ke UPM, dapat juga saya menikmati santapan rohani dari ketiga-tiga panel iaitu Iman Muda Miril, Nadia Syamila (Vlogger) dan juga Ustaz Hidayat serta moderatornya Azfar Hamdii

Semasa majlis berlangsung


Antara perkara yang dibentangkan adalah konsep malu dalam Islam... malu itu sebahagian daripada iman dan di tambah oleh Imam Muda Miril (kalau tak silap) "orang yang tak malu tu, tiada rasa iman.."

Malu mempunyai pengertian yang besar dalam islam. Sifat malu adalah sebahagian daripada iman. Mereka yang telah hilang sifat malu adalah orang yang tipis imannya. Ini kerana malu dan iman berjalan beriringan. Jika salah satu ditinggalkan, maka kedua-duanya akan hilang.

Izinkan saya memetik dari riwayat Abu Hurairah mengenai malu;
Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw ada bersabda bermaksud: "Iman itu ada lebih 60 cabang. Dan sifat malu adalah sebahagian daripada cabang iman."

dan part yang paling best, menangis tangani rasa malu, Allah bagi rahmat, bila menangis rasa rahmat even baca Al-Quran.. dua mata tak kan sentuh api neraka, menangis takut kerana Allah... Tahajjud, jihad kepada Allah..

Dari Inu As r.a: 2 mata yang tidak disentuh api neraka adalah mata yang berjaga malam kerana Alllah dan juga mata yang menangis kerana takutkan Allah
(boleh dirujuk di (HR Tirmizi)
Mata adalah anugerah Allah yang tidak terhingga yang perlu kita jaga. Dengan mata kita boleh ke syurga dan dengan mata juga kita boleh ke neraka.

jangan pandang orang lain dan judge! ya betul.. even pun dia seorang yang menutup aurat dengan sempurna, selalu berzikir tak bermakna tidak tidak melakukan kesilapan kan?, dia juga manusia seperti anda yang takkan lari dari garis kesilapan sebagai seorang hamba Allah. Kita memang takkan lari dari kesilapan tapi kita belajar dari kesilapan untuk menjadi yang lebih baik. Jika kengkawan buat salah, jangan judge, jangan marah... pimpin tangan anda bersama-sama ke arah yang lebih baik. tambahan lagi, tak guna mengumpat sana sini untuk memburukkan seseorang. Ia takkan menyelesaikan masalah, bawak berbincang, jika tidak berhasil gunakan doa sebagai senjata. Insya-Allah ^^

Islam adalah agama yang mengajarkan kasih sayang, persaudaraan bukan mengajarkan kekerasan

Selepas berakhir para mahasiswi tidak melepaskan peluang untuk bergambar dengan vlogger, Nadia Syamia. Apa yang saya boleh katakan, dia sungguh berinspirasi dan saya kagum dengan vlog beliau :)

p/s :
1) Apabila hilangnya rasa malu, maka kejahatan akan hadir tanpa dijemput.
2) penekanan masa dan manage dengan baik; multi task..
3) Ramai orang suka judge tetapi tak mengambil langsung kebaikan seseorang, hanya melihat keburukan semata-mata. cara yg baik bersangka baik serta berlapang dada
4) Penjelasan dan pencerahan yang sgt baik smpai blackout hahaha..Nadia Syamila, great speech
5) moderator nya Azfar Hamdii, ahli panel: Imam Muda Miril, Ustaz Hidayat, dan Nadia Syamila...
6) prank dan parody tu tak salah selagi berlandaskan syariat islam dan jangan keterlaluan..