Doakan Kejayaan Seluruh Umat Islam di Dunia.. #PrayForUmmah
Rabbir Yassir Wala Tu'assir Rabbi Tammim Bil Khair

Saturday, 28 December 2013

Bitaufiq Wannajah : Doa Senjata Utama ( Final Exam)

Assalamualaikum, Minggu Peperiksaan Akan bermula.





 Berikut adalah Doa Khusus Peperiksaan.

"Ya Allah Ya Tuhan kami, rahmatilah semua pelajar yang menduduki peperiksaan pada semester ini, tenangkanlah hati mereka ketika menjawab soalan. Ya Allah, berkatilah ilmu yang mereka pelajari dan jangan dihilangkan ilmu tersebut dari fikiran mereka. Berikanlah mereka kekuatan dan kebijaksanaan untuk menjawab setiap persoalan yang diutarakan. Ya Allah, kurniakanlah kejayaan kepada mereka semoga dengan kejayaan tersebut dapat mereka menceriakan hati ibu dan bapa mereka."

1) Doa penerang hati

Ya Allah bukakanlah hikmahMu, dan turunkanlah rahmat dari khazanahMu kepada kami, Wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

2) Doa minta tambah ilmu

Ya Allah , jadikan daku berguna untuk masyarakat dengan ilmu yang engkau kurniakan kepadaku,
Dan kurniakanlah daku pengetahuan yang berguna untuk diriku serta tambahilah daku ilmu pengetahuan

3) Doa mudahkan hafalan

Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman para Nabi dan hafazan para Rasul dan ilham dari para Malaikat yang menghampiri denganMu kurniakanlah kesihatan wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani"

Ya Allah, Ya Rahman, kami pohon limpah rahmat Mu, kurniakan kami kecergasan dan kesihatan bagi kami untuk menghadapi musim peperiksaan kali ini Ya Allah, Berikan kami kelapangan akal fikiran, ketenangan hati yang lapang agar kami dapat menjawap soalan-soalan yang diberikan kepada kami,

Kuatkanlah ingatan kami, agar kami dapat mengingati pelajaran yang kami ulangkaji Ya Rahim,

Permudahkan urusan kami, serta berkatilah ilmu yang kami pelajari., sesungguhnya kami memohon dan merayu pada mu Ya Allah,

Ya Allah, Engkaulah Maha Pemurah dan Engkaulah Maha Penyayang.,

Amin.

p/s : semoga berjaya kengkawan di UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) dan UiTM (Universiti institute Teknologi MARA), Universiti Sains Malaysia (USM) Universiti Kuala Lumpur (UniKL) dan lain-lain dipermudahkan hendakNya. Amin...

Tuesday, 24 December 2013

Share : "Aiman Azlan dah kahwin. Ko bila lagi?"



Saya perhatikan dialog seperti ini timbul setelah saya umumkan perkahwinan saya dengan isteri saya, Amira.


Walaupun saya cukup faham dengan nada jenaka yang selalu diselitkan dalam dialog seperti ini, saya tetap berpendapat bahawa ia tidak patut dilakukan.

Mengapa? Antara sebabnya ialah kita ingin kahwin kerana ingin dekat dengan Allah, bukan kerana tidak tahan dengan pressure orang ramai, terutamanya daripada kalangan keluarga.

Kerana nak puaskan hati orang, kita kahwin. Macam tak kena la kan? Nak puaskan hati orang ni sampai kiamat takkan habis.

Contohnya, lepas kahwin mereka pressure kita pasal anak pula.

"Si fulan bin si fulan dah ada anak. Ko bila lagi?"

Kita main sedap cakap saja, tanpa consider apa yang mungkin dilalui orang tersebut. Entah-entah pasangan tersebut ada penyakit dan tidak boleh ada anak. Bukankah kita telah menabur garam atas lukanya pada ketika itu?

Begitulah juga bagi mereka yang dalam umur optimum untuk kahwin; jangan pressure mereka. Nak motivate dengan cara yang baik tu takpa, tapi jangan push sampai orang naik angin.

Setiap perkara ada masanya dan hikmahnya.

Saya sendiri pun ambil masa lebih kurang 5 tahun, berusaha menyiapkan diri dan mencari bakal yang sesuai. Saya bersyukur kerana Allah izinkan saya kahwin sekarang, bukan 5 tahun yang lalu. Banyak yang saya pelajari dalam 5 tahun itu, dan semuanya saya jadikan pedoman dalam menjadi seorang suami.

Purify your intention, do your best, and leave the rest to Allah.

Remember, it's not about getting married right away. It's about getting married the right way.

May Allah bless. Ameen.

Friday, 20 December 2013

Nice to hear but just be yourself~


Credit to Nor Hidayah Mat Zain

"Life is to be enjoyed, not endured.”

―Gordon B. Hinckley


1. Other people’s judgments.


It’s OK to listen to others, but not at the full expense of your own intuition. Throughout your life there will be many times when the world gets real quiet and the only thing left is the beat of your own heart. So you’d better learn the sound of it, otherwise you’ll never understand what it’s telling you.

When you spend too much time concentrating on everyone else’s perception of you, or who everyone else wants you to be, you eventually forget who you truly are. So don’t fear the judgments of others; you know in your heart who you are and what’s true to you. You don’t have to be someone else to impress and inspire people. Let them be impressed and inspired by the real YOU. Honestly, what does life matter if you lose yourself along the way? Even your mentors should teach you HOW to think, not WHAT to think. So if someone – anyone – is belittling your truth, it might be time to turn the other way.


2. Old troubles from the past.


You can’t change what has already happened, so choose to look ahead instead of behind you. Don’t stress. Do your best. Forget the rest. Your past mistakes are meant to guide you, not define you. Life is a beautiful circle. You’re strong because you know your weaknesses. You’re wise because you’ve been foolish. You can laugh now because you’ve known sadness.

It’s crazy how you always end up where you’re meant to be – how even the most tragic and stressful situations eventually teach you important lessons that you never dreamed you were going to learn. Remember, oftentimes when things are falling apart, they are actually falling into place. Just because you’re not where you want to be today doesn’t mean you won’t be there someday. Everything is going to be come together – maybe not today, but eventually.


3. Each day’s little frustrations.


A bad day is just a bad day. It comes and it goes. Choose not to make it anything more. You will find that it’s necessary to let some things go simply for the reason that they’re heavy on your heart and soul. Go ahead and let go of them. Don’t clamp shackles to your own ankles. It’s incredibly easy to enjoy more of your life right now, no matter what the situation. It’s just a matter of dropping of the layers of nonsense that are weighing you down.

Behind every beautiful day, there has been some kind of struggle. You fall, you rise, you make mistakes, you live, you learn. You’re human, not perfect. You’ve been hurt, but you’re alive. Think of what a precious privilege it is to be alive today – to breathe, to think, to enjoy, and to chase the things you love. Sometimes there is sadness in your journey, but there is also lots of beauty. You must keep putting one foot in front of the other even when it hurts, for you will never know what is waiting for you just around the bend.

Follow this daily to-do list and you’ll be just fine:
Think positively.
Eat healthy.
Exercise today.
Worry less.
Work hard.
Laugh often.
Sleep well.

Repeat…


4. The necessary pain of hard work and growth.


There are two types of pain in life: pain that hurts you, and pain that changes you. But when you learn from it, they are one and the same. If you want something, you must endure the pain of working for it. It’s that simple. If you’re not where you want to be right now, take the time to visualize yourself in the place you want to be and take the first step in that direction. You may not be able to change your destination in a day, but you can change your direction right now.

Remember, strength doesn’t come from what you can do. It comes from overcoming the things you couldn’t. Tough situations build strong, successful people. No matter how much it hurts now, you have to hold your head up, grit your teeth, and keep going. In the end, consistent action speaks for itself. So focus diligently, work hard in silence, and let your success be your noise.

5. Insignificant busywork.


In the beginning, you need to say “yes” to a lot of things to discover and establish your goals. Later on, you need to say “no” to a lot of things and concentrate on your goals. Stop over-committing and trying to do too much at once. Start saying “no” more often. If you never say “no,” you will take on too much and all you will achieve is stress and frustration.

As Bruce Lee once said, “It is not a daily increase, but a daily decrease. Hack away at the inessentials.” Many of us spend too much time on what is urgent and not enough time on what is important. Don’t be one of them. It’s not what we claim are our priorities, but how we spend our time each day that reveals the truth. Let your daily actions reflect your highest priorities.


6. Impatient thoughts.


Patience is not about waiting; it’s the ability to keep a good attitude while working hard for what you believe in. It’s the willingness to stay focused, confidently staking one small step at a time, knowing that the way you move a mountain is by moving one stone at a time. Every stone you move, no matter how small, is progress.

Whether you are working on improving your health, learning a new skill, or getting a business venture off the ground, you can’t expect instant gratification. Instead, you must dedicate yourself to the best of your ability and understand that real change takes time. Sometimes it may be hard to see your progress. Sometimes it will be frustrating when the results you seek don’t appear as quickly as you had hoped. Still, you are advancing. Hang in there. You may be moving things along slowly, but you are still moving a mountain.


7. The things that can’t be controlled.


Never force anything. Do your best, then let it be. If it’s meant to be, it will be. Don’t hold yourself down with things you can’t control. Stop talking about the problem and start thinking about the solution. Forget what could go wrong for a sec and think of what is already right.

Remember, change happens for a reason. Roll with it. It won’t be ideal or easy at first, but it will be worth it in the end. When times are good and everything is comfortably in order, it’s easy to become complacent and forget how skillful and resourceful you are capable of being. Unanticipated troubles are necessary evils that push you forward, because they eventually end, but the lessons and growth you gain from them last a lifetime.


8. Unfounded fears.


Life is about overcoming fear and taking risks. If you don’t take risks, you won’t know what you’re capable of. If you don’t risk anything, you risk everything. Truth be told, nothing in life is to be feared, it is only to be understood. Now is the time to expand your comfort zone so you can experience things and understand more… so that you may fear less in the long run.

The reality, of course, is we all get afraid sometimes. It’s not about not being afraid, but what you do when you feel that way. When you feel doubt, or fear, or anxiety, or frustration, know that you can let it go just as surely as you can pull your hand away from a flame. Keep your mind focused on the goodness, on the possibilities and on your most treasured goals. What begins in your mind ends up in your life. Think continually of the way you would like to be, let these thoughts drive your actions, and your reality will reliably catch up with your thinking.


9. The mind’s endless stream of doubts.


Believe in yourself through tough times. Believe in your capacity to succeed. Believe that your relationships are worth the effort. Believe that people make mistakes on their way to greatness. Believe that people can be foolish and intelligent, selfish and generous, and stressed and happy all at once. Believe that very few people hurt others on purpose. Believe that there are many roads to what’s right. Believe in your intuition, especially when you have to choose between two good paths. Believe that the answers are out there waiting. Believe that life will surprise you again and again. Believe that the journey is the destination. Believe that it’s all worth your while.

Or as Roald Dahl once said, “And above all, watch with glittering eyes the whole world around you because the greatest secrets are always hidden in the most unlikely places. Those who don’t believe in magic will never find it.”


The floor is yours…

p/s :Which of the points above have you struggled with? What else do we all need to ignore more often? Please leave a comment below and share your thoughts and insights with us.

Wednesday, 18 December 2013

Jawapan dan Penjelasan dari Boboi / Afdlin Shauki ·



Assalammualaikum.

Hari ni banyak yg berlaku yg menyentuh jiwa saya dan antara yg besar adalah kematian kak Yan yang telah pulang ke rahmatullah (Al-Fatihah). Saya sertakan takziah saya kepada keluarga beliau.

Oleh kerana itu saya terpanggil untuk menjawab soalan anda yg bertanya berkenaan BOBOI dan Maharaja Lawak Mega 2013 kerana ianya berkait.

1. Soalan paling utama adalah kenapa Boboi nak keluar dari MLM 2013? (Semua jawapan adalah dari perspektif saya dan bukan abg harun)

Sebab utama saya adalah kerana masaalah kesihatan saya. Saya sudah 3 tahun 1/2 tak berehat dan bercuti kerana jadual kerja yg tak berhenti-henti. Silapnya adalah pada saya, yg takut kalau saya tak kerja, saya tak dapat nak menampung gaji staff saya dan keperluan keluarga saya.

2. dan kalau begitu, kenapa dari awal lagi tak tolak aje memasuki MLM 2013?

Juga silap saya, kerana saya ingat saya masih kuat lagi serta mampu dan bertenaga untuk meneruskan bertanding MLM bersama rakan-rakan lain setiap minggu. Setelah bertanding berberapa minggu baru saya sedar yg otak saya sangat penat dan ada kalanya tak mampu untuk memberi tumpuan untuk berlatih dan mengeluarkan idea-idea baru.
Saya di beritahu doktor yg kalau tak berehat saya akan alami suatu keadaan yg dikenali sebagai 'mental breakdown' due to extreme fatigue. Saya ada perangai buruk iaitu akan bekerja selagi saya tak tumbang ini adalah kerana saya masih ada mentaliti org susah walapun kini saya dah selesa.

Pada luarannya saya nampak normal, tapi kalau tak berehat, bila-bila masa aje saya boleh pengsan atau collapse.

Sebab itulah saya bercuti bersama keluarga saya kini. Juga dah lama tak spend time dgn diorang.

3. Mungkinkah kerana BOBOI dah tak kelakar, itu sebab boboi nak keluar.

Saya tak ada masaalah jika awak fikir kami dah tak kelakar. Fans sebenar kami mengenali kami dan tahu kebolehan kami... Kami dah berpuluh tahun membuat komedi secara individu. tapi saya akur yg MLM ni memang mencabar minda kami untuk tiap-tiap minggu cuba mengeluarkan idea baru terutama sekali setelah Kami tak berhenti mengeluarkan idea untuk program-program seperti Lawak ke der 2, Bintang mencari bintang, Al cuit sikit, redah kasi pecah, super spontan, liga lawak superstar, baru-baru ni Boboi Up close in Singapore, PAPADOM 2 dan pelbagai kerja yg kami lakukan dalam perniagaan kami. Saya sendiri rasa otak saya dah penat dan susah nak berjenaka.

Kepada yg tak suka lawak BOBOi, takpe, kami menyokong apa saja pilihan anda kerana semua adalah kawan kawan dan adik-adik kami. Kami ada dlm MLM utk memeriahkan sahaja acara yg baik ini. Jangan la program lawak ni menjadi satu acara serius.

4. Kenapa BOBOI sekarang tak macam BOBOI dulu?

Setelah pulang dari gaza saya cuba bawak lawak yg kontentnya mesti ada mesej. AL CUit Sikit adalah satu kejayaan yg sangat kami banggakan dan bersyukur kerana TV AL Hijrah berpandangan jauh utk bersama menjayakan program itu.

Saya juga mendapat pandangan dari berberapa org mufti yg telah menerangkan kepada saya yg berpakaian seperti wanita dan menyerupai wanita adalah haram, no exceptions. Jadi oleh sebab itu semua karakter wanita yg saya lakonkan seperti datin Maimon dahulu TIDAK AKAN SAYA LAKONKAN lagi.

Jadi kami mengalami satu evolusi untuk membuat komedi bermesej dan saya tak akan melakonkan watak wanita lagi.

SO memang boboi dah berbeza. Mungkin ada yg tak suka kerana tak kena dgn jiwa anda tapi takpe banyak lagi pelawak yg pelbagai jenis gaya dan cara di luar sana untuk awak ikuti.

5. BOBOI kutuk Juri MLM 2013?

Saya nak mintak maaf kepada JURI MLM 2013 jika ada sesiapa yg tersinggung dgn kontent kami, komedi sindiran ini memang adalah perkara biasa dlm arsenal seorang pelawak. Kalau anda perhatikan dari musim pertama memang ada elemen gurauan sindiran.

Kami Tak berniat langsung untuk menyakiti sesiapa dan kami berulang kali mengkaji material itu agar tak terlalu keras bergurau dgn juri.

kontent kami adalah... apa kriteria menjadi warden?

1. Mesti kenal org tu popular ke tak popular dan ingatkan org tu.... (itu memang yg di ulangi setiap minggu.)

2. Buat album rap yg tak jual kat Malaysia... (Semua album rap memang tak jual pun kat Malaysia. termasuk album saya)

3. Pelupa. tak datang kerja pasal passport hilang... ( itu yg dah keluar suratkhabar)

4. Yg satu tu dia happy, yg penting kerjasama...itu wonderpet... eee maksud saya yg penting kita enjoy!!.

Kami sedikit pun tak mencabar kredibility juri. Kerana kami terima MLM sebagai rancangan populariti dan tak kira siapa yg jadi juri yg penting adalah samaada kita popular dan adakah persembahan kita baik atau tidak.

Saya rasa itu tak keras dan agak berpada sindiran itu. Saya di panggil boyot, gemuk, abg harun kena panggil tua itu bukan sindir itu memang caci, tapi kami terima kerana itulah komedi. Jika juri adalah pelawak mungkin mereka takkan terasa sangat atau mengambil terlalu serius perkara ni kerana mereka akan faham kami hanya bergurau.

Saya ingin meminta maaf kepada juri sekali lagi jika ada yg sentap. Bukan niat kami nak memburukkan sesiapa. Sepertimana anda syg kami, kami juga sayang juri dan semua rakan-rakan kami dan kami doakan yg terbaik untuk semua. tak kira jika kami terkeluar atau tidak.

Itu lagi satu yg nak saya katakan, kenapa MLM 2013 ni dah jadi sangat serius ek?? kenapa peminat-peminat sangat berpuak-puak dan cepat sentap. Ini hanya hiburan semata. Kalau ianya membantu anda kurang stress ini menjadi ibadah kepada kami, tapi kali org dah mula membenci ini dah menjadi benda lain.

Saya nak mengucapkan setinggi-tinggi terimakasih kepada semua peminat BOBOI dan masih lagi tengok kami berjaya, tapi pada saya kejayaan kami adalah dapat menghiburkan anda sepanjang tahun ini dgn kerja-kerja kami. Percayalah masih ada banyak lagi projek-projek boboi yg akan datang untuk menghiburkan anda fans kami seperti animasi, komik dan lain-lain tapi selepas kami berehat sebulan dua.

Kalau mampu dan berdaya saya teruskan tapi rasanya, tak salah untuk berundur sementara untuk merehatkan minda dan menjaga kesihatan dan kasih sayang keluarga.

I remember when comedy was fun. Maybe one day it will be again.

- sumber Afdlin Shauki
p/s : semoga Boboi terus maju dalam menyampaikan mesej-mesej yang bermakna.

Thursday, 12 December 2013

Highlands Tower : 20 tahun dalam kenangan. Al-Fatihah~

Assalamualaikum,



 11 Disember 2013 genaplah 20 tahun peristiwa tragedi Highland Towers. Highland Towers merupakan tragedi runtuhan 1 dari 3 blok kondominium di Taman Hillview, Ulu Klang, Selangor, pada 11 Disember 1993. Tragedi tersebut adalah satu-satunya tragedi bangunan runtuh yang pertama dan terburuk setelah Malaysia mencapai kemerdekaan. Seramai 48 orang terkorban dalam tragedi yang menyayat hati ini. Highland Towers merupakan tiga blok pangsapuri 12 tingkat yang dinamakan Blok 1, Blok 2 dan Blok 3.

Dalam ingatan (takziah dan Al-Fatihah)
  • Rohana Bano Mushtak Ahmad, 29
  • Mohammad Budi Abdullah @ Robin Williams Wharton, 44
  • Mohammad Adam, 6 months
  • The son of former Deputy Prime Minister of Malaysia, Datuk Musa Hitam, Carlos Rashid and his wife, Rosina Datuk Abu Bakar.
  • Korean woman, Bahk Jung Soon, 45, and her daughter Bahk Hee Won.
  • Koh Yuet Met
  • Gene Koh Wai Keong, 15
  • Brandon Koh Wai Hong, 6
  • Daryl Koh Wai Kin, 3.
  • Yap Kien Seng, 18.
  • Yap Woei Ning
  • Yap Hsiao Mei, 18 and her mother - Wong Mee Thai, 35
  • Datin Milly Lee, 55
  • Teo Tea
  • Ong Yong, 53
  • Douglas Ong Tee Ming, 17.
  • Fatimah Abdul Majid, 66
  • Che Mariam Abdul Majid, 76
  • Noranira Mohamed Nor, 15
  • Nik Mohamed Baharuddin, 41
  • Shizue Nakajima, 50
  • Dr Anne George,
  • Debbie George
  • Sharon George
  • Majnawiyah Masnawi, 25
  • Amirah Nor Hamzah, 15
  • Fergus Phang Thien Liang, 26
  • Phang's mother, Ivy Lim Ai Bee
  • Phang's grandmother, Cheng Kim Tai
  • Trimah Ngarijo
  • Yusna Anuar
  • Farah Aruzi
  • Lee Mun Lin
  • Tony Lou Yoke Yong
  • Adrian Lou Chung Wei
  • Barry Lou Ka Wei
  • Sajjive Chandran
  • Prakash Chandran
  • Radha Chandran
  • Quah Li Jun
  • Chiew Poh Wah
  • Goh Fong Kiew
  • Judith Mosquiter
  • Suharti Kusban
  • Aribinda Datta
  • Rita Datta
  • Mohan Raj
p/s: Runtuhnya Highland Towers perlu di ambil iktibar oleh semua pihak. Ia bukan disebabkan oleh rendah penggunaan sains dan teknologi tetapi sikap manusia yang amat bergantung kepada sains dan teknologi yang melampau adalah sebab manusia menjadi lupa kepada peringatan pencipta yang mengatakan bahawa bukit dan gunung adalah pasak bumi. Ia juga adalah manifestasi kegagalan manusia dalam menguruskan pembangunan yang selari dan harmoni dengan alam sekitar. Pembinaan bangunan tinggi di tempat yang tidak sepatutnya dan pengabaian tehadap peraturan yang digubal juga adalah disebabkan oleh nafsu rakus manusia mengejar keuntungan Walaupun ia hanya menguntungkan pihak-pihak tertentu sahaja, projek-projek ini tetap dilaksanakan. Pada kami ia juga sebenarnya menggambarkan kepada kita penghayatan Etika Alam Sekitar yang amat lemah di kalangan warga Malaysia dan perlu ditingkatkan. Semua pihak harus memainkan peranan masing-masing agar peristiwa ini tidak berulang.

Tuesday, 10 December 2013

Congratulations! 19th GMi Convocation Ceremony

Assalamualaikum,

Hari sabtu lepas, 16 November 2013 Satu majlis konvokesyen untuk meraikan pelajar-pelajar GMi yang telah tamat belajar dengan jayanya. Berikut adalah detik-detik bersejarah pada hari tersebut.


Project FYP  (Final Year Project) hasil rekaan pelajar GMi yang kini menjadi model untuk tatapan mengunjung dan memberi inspirasi kepada semua untuk mencuba sesuatu inovasi yang lebih baik.

Harap ada generasi muda mencuba sesuatu yang lebih menarik apabila melihat model rekaan ini

Pelajar dan keluarga keluar dari dewan apabila selesai majlis konvokesyen kali ke-19 GMi

Tahniah Amirul! Member aku masa sekolah still sampai sekarang.. :)

Tahniah Faiz Radzi! Member aku masa sekolah still sampai sekarang.. :)

Para pelajar dan keluar tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar di atas pentas untuk kenangan.

Saya turut bersama rakan-rakan yang berkonvokesyen untuk merasai detik bersejarah ini sambil mengambil inspirasi dan semangat belajar.

rakan-rakan senior dari program mechatronics


P/s : Alhamdulillah dah kali ke-19 upacara konvokesyen GMi. Kepada mereka yang sudah berkonvokesyen, saya ucapkan tahniah. Kini masing-masing akan merasai sedih kerana masing-masing akan membawa haluan sama ada akan menyambung pengajian ke peringat ijazah mahupun kerja. selamat ya semua. doakan kami yang masih dijalur pengajian ini.

Bittaufiq Wannajah! Final Exam GMi

Assalamualaikum

Untuk Student German-Malaysia Institute (GMi) especialy my classmate :)

Salam imtihan untuk sahabat-sahabatku yang akan menghadapi imtihan semester ni...Doakan kejayaan untuk semua agar berjaya dunia dan akhirat..InsyaAllah..

"Allahumma yassir wala tu'assir. Rabbi tammim bilkhoir. Birokhmatikaya Arhamarrohimin."
"Ya Tuhan, permudahkanlah urusanku, permudahkanlah jangan disulitkan"
Bittaufiq Wannajah fil imtihan! Ya rabbi najjihna fil kulli imtihan fid dunya walakhirah..
Ya Tuhan berikanlah kami kejayaan dalam setiap ujian di dunia dan akhirat..amiin

ALLAH BERFIRMAN :"DAN ORANG2 YG BERUSAHA DENGAN BERSUNGGUH2 KERANA MEMENUHI AGAMA KAMI, NESCAYA KAMI TUNJUKI MEREKA KE JALAN KAMI.."
Andainya ditakdirkan kecemerlangan, itu sebenanya dari ALLAH,
Andainya ditakdirkan kegagalan, itu juga sebenarnya dari ALLAH ,
TAPI ingatlah walau kita cemerlang atau tidak, berjaya atau gagal, hakikatnya kedua-dua itu pasti ada hikmahnya.. Yang penting, kita dah usaha yang terbaik dengan kudrat dan iradat yang diberikan ALLAH.

Lulus dan gagal adalah cara lama mengkategorikan seseorang. cara baru adalah pengetahuan dan kejahilan.
saidina ali menyatakan "kalau ingin menjadi raja, maka pakailah sifat qona'ah (puas), kalau engkau ingin syurga dunia sebelum syurga kahirat, pakailah budi pekerti yang mulia."

p/s : doakan kami yea.. harap dipermudahkan olehNya.. :')

Sanah Helwah yaya



Seiring bertambahnya usia ini, moga bertambah matang dalam mengenal pahit manis liku-liku hidup..
makin tabah dalam mentafsir mehnah dan tribulasi hidup yang dikirimkan.. tanda kasih nya ALLAH..agar lebih kuat hati dan jiwa untuk dibawa bertemu dengan NYA kelak..

semoga di limpahi keberkatan pada setiap helaan nafas dan denyut nadi.. keberkatan pada rezeki dan ilmu..
mohon ALLAH permudahkan segala urusan mu menuju kebaikan..
moga didunia mendapat berkat Di akhirat kelak beroleh syafaat

Sahabatku Nor Hidayah Md Zain,
sesungguhnya diri ini tiada yang istimewa untuk di hulurkan...hanya doa yang mampu dikirimkan dari kejauhan.. moga dirimu sentiasa di redhai ALLAH...

-jadilah hamba yang solehah buat Pencipta kita
-anak yang solehah buat kedua orang tuamu
-adik yang solehah buat abang dan kakak mu
-sahabat yang setia saat suka duka temanmu
-insan yang bermanfaat buat ummah dan agamamu..
-bakal bidadari penyejuk mata buat mujahid hati... .^_~ (one day,insyaallah..)



p/s : mohon maaf untuk setiap keterlanjuran,kesilapan,kekurangan dari sahabatmu ini... Semoga panjang umur, diri sentiasa sihat, bahagia dunia akhirat, .



Sanah Helwah | Saengil chuka hamnida | Happy birthday. ceria2 selalu ya

Fi Hifzillah.

Saturday, 30 November 2013

Sanah Helwah My Hero (Walid)

Assalamualaikum,

Today, my dad (Mr Abdul Majid) turned 62. Happy birthday, dad! I might not say this out loud.. but I love you! Thank you for raising me… there’s no way I can repay your kindness. May Allah show mercy to you as you did to me when I was little.

You’re my inspiration. I’m grateful if I can be half the man you are.

p/s : apapun terjadi saya tetap sayangkan, doakan andakan selalu <3 semua yang saya lakukan hanyalah sembunyi semata-mata. 

Tuesday, 17 September 2013

Selepas setahun..

Assalamualaikum


Entry kali ni, aku just nk citer dengan korang apa yang selepas setahun..
Selepas setahun, iaitu bila tarikh 17 september 2013 tiba.. suasana tiba-tiba menjadi suram kerana itulah tarikh paling sayu dalam hidupku kerana aku telah kehilangan seseorang yang amat aku sayangi selama ini.



Semua orang akan diuji olehNya, semua orang akan merasai kehilangan. Kesakitan kehilangan orang tersayang. Yang selalu disisi, dihati dan menemani jiwa hari hari. Namun bila sampainya hari Allah akan mengambil hakNya semula. Kita akan rasa satu dentuman halilintar yang memecah gunung ganang.Sakit!

Namun sebenarnya kenangan dengan mereka itu lah kekuatan. Ingatan itu mampu buat kita berdoa untuk dia, sebab dia ada dalam jalur masa hidup kita nan indah dulu.

Aku pernah terbaca, Rasullullah saw juga di uji. Pernah kehilangan orang tersayang, dua orang dalam tempoh berdekatan. Namun dia redha dan mengetahui betapa besar nilai ganjaran mereka bersabar & betapa sayang ALLAH kepada beliau.

Kalau rindu sangat , apa aku kena buat ? Paling penting aku kena sedar , yang dia pergi menghadap tuhan DIA, tuhan aku dan korang juga. yang kita juga akan temui nanti, Allah SWT. Lepas tu, kena sibuk-sibukkan diri , pastinya dia tak mahu aku bersedih dan menyalahkan takdir kan? Jadi aku kena kuat. Jangan terlalu bersedih, kasihanilah roh dia, kesihatan aku juga penting untuk orang lain yang sayangkan aku di atas muka bumi ni. thanks maji sebab jadi penjaga kami yang terbaik.. sentiasa doakan maji.. :')

p/s: midterm exam.. korang doakan eh.. balik penang nanti aku nak pergi ziarah.. hope arwah sentiasa happy disana :)

Saturday, 31 August 2013

Tips-Tips penting semasa membeli DSLR

Tips-tips kat bawah bedasarkan kisah benar admin membeli dslr & semasa tolong kawan2 survey kamera.



1. Ukur ketebalan dompet .
Tgk bajet, tapi untuk beginner ckup beli kamera entry level, harga lbh kurang 2000+-

2. Brand kamera.
“Beli C atau N sebab yang lain tak bagus”, dialog ni biasa kluar dari mulut para gerhead @ mereka yg merasakan brand yang mereka pakai best sangat. PERLU diingatkan di sini, x penting jenis kamera, kalu beli yg hg 10 juta pun tapi pakai auto mode baik x payah. Pilih brand yang korang rasa serasi dengan tangan korang. Pegang dulu jenis2 kamera yang ada d pasaran sama ada Nikon, canon, sony, Olympus,pentak dsb. Klu rasa sesuai dengan tangan, tak terlalu berat, lepas tu baru tgk function.

3. Nak shoot apa?
Jenis kamera yang korang pilih kadang2 bergantung kpd apa subjek yang korg nak shoot. Contohnya kalau korg suka shoot gambar aksi seperti sukan dan sebagainya, kamera yang 5 fps (frame per second) ke atas patut menjadi pilihan. Klu landkap tak perlu fps yang tinggi. Satu lagi, aku pernah terbaca dalam forum fotografi, forumers ada bgtau yang Nikon is best for landscape & canon is best or portrait.

4. Lens
Selain jenis kamera, lens antara perkara yang perlu juga di ambik berat. Biasanya dslr akan dijual beserta pakej lensa yang berlainan. Contoh Nikon dengan lensa 18-105mm manakala Canon biasanya dengan pakej 18-55mm.

Jika korang nak beli dslr sekadar suka-suka, 18-55mm dh cukup ok, boleh cover indoor dan outdoor sekali. Bagi yang suka travelling pulak, lens 18-250mm sangatla sesuai, sebab tak perlu nak tukar-tukar lens. Kalau wedding pulak 18-105mm dah cukup bagus dan kalau nak skodeng, bolehla angkat 70-200mm atau terus sambar je 70-400mm.

5. Banding harga & free gift.
Sangat penting jika korang sayangkan duit, kalau tak sayang, abaikan tips ini. Jangan lupa bandingkan free gift, ada kedai yang bagi banyak free gift, ada kedai yang kedekut. Biasanya free gift yang korang akan dapat bila beli kamera seperti tripod, kad memori, screen protector, beg & cleaning kit.

6. Tengok kedai.
Kalau pekerja atau tokei kedai layan kita macam sampah, sila beredar segera dan sebar2kan nama kedai tu supaya takda customer yang datang kedai tu lagi. Biarla harga mahal sikit asalkan layanan tip top.
(Kejam betul penulis blog ni,boikot habis...)


7. Stabilizer

Stabilizer merupakan satu fungsi/sistem pada kamera untuk mengurangkan gegaran yang menyebabkan gambar menjadi ‘blur’. Ada banyak jenis image stabilizer (IS), namun yang biasa digunakan pada dslr terkini ialah Lens-based Image Stabilization dan Sensor-shift Image Stabilization. Brand-brand seperti Canon dan Nikon menggunakan Lens-based IS, manakala Sony, Pentax, Fujifilm & Minolta menggunakan sistem Sensor-shift IS.

Jadi, apa bezanya antara Lens-based IS dan Sensor-shift IS bagi mereka yang nak beli dslr pertama?

Bagi pengguna nikon dan canon, IS terletak pada lens dan bukan pada body kamera. So kalau nak beli lens, kenala cari lens yang ada IS, kalau tak kemungkinan besar masa ambik gambar banyak gambar akan blur ( jika menggunakan slow shutter atau lens zoom) dan untuk pengetahuan, lens2 yang ada IS agak mahal, dan sesuai untuk mereka yang berpoket tebal sahaja.

Jenama seperti Sony dan Olympus pulak tidak perlu risau sama ada lens ada IS atau tidak sebab IS dah ada dalam body kamera. So untuk brand2 ini, apa2 lens pun sesuai termasuk lens2 lama seperti minolta.

Kesimpulannya, lu fikirla sendiri..hehe..

8. Tengok orang kat sebelah

Maksudnya tengok2kan kawan2 korang, ramai pakai brand apa? Kalau ramai pakai canon, beli la canon, kalau nikon, beli la nikon & kalau sony, beli le sony. Nanti nak share lens atau aksesori lain senang, kawan nak ajar pun senang sebab brand sama.

sumber : 
TarmiziShukri's Blog dan Facebook Wujud

Thursday, 29 August 2013

38 Kesilapan Umum di Sekitar Solat (Dengan Berpandukan Tatacara Solat RAsulullah SAW)

Di depan mata saya, berbagai ragam kesalahan dilakukan oleh orang yang mengerjakan solat. Yang paling nyata, ramai di kalangan mereka solat tanpa menitik beratkan thuma’ninah. Langsung tidak ada ketenangan ketika mereka mengerjakan solat. Mereka solat nak cepat selesai. Mereka solat seperti melepaskan ‘beban’ yang terpaksa dipertanggung-jawabkan kepada mereka sebagai umat Islam. Waktu rukuk, rukuknya ala kadar sahaja. Waktu iktidal, belum pun benar-benar berdiri lurus, dah nak sujud. Waktu sujud, kepala terlalu menungging, dahi dan hidung tidak kena tempat sujud. Saya tidak mempunyai kekuatan untuk menegur mereka. Siapalah saya kalaupun saya mahu menegur mereka! Sempurna sangatkah cara solat saya? Akan tetapi, sekiranya saya tidak menegur mereka, saya tetap menanggung dosa kerana membiarkan kesalahan yang mereka lakukan. Kita perlu meneliti semula, adakah solat kita bertepatan dengan cara solat yang diajarkan oleh Nabi kita Muhammad SAW. Ini kerana solat yang dilakukan tanpa berpandukan tatacara solat yang dilakukan oleh baginda Rasulullah SAW, pastinya solat itu akan membawa kepada kecelakaan terhadap diri sendiri.

“Yang pertama sekali akan dihisab pada hari kiamat adalah solat. Jika solatnya sempurna, maka sempurnalah seluruh amalannya. Dan jika solatnya buruk, maka buruklah amalan-amalannya yang lain.”


BAB: KESILAPAN-KESILAPAN UMUM DI SEKITAR SOLAT
1. SOLAT TANPA ILMU
Orang yang mengerjakan solat tanpa ilmu tergolong dalam golongan orang yang tidak dapat dimaafkan kerana “kebodohan beragamanya”.

2. TIDAK MEMERHATIKAN KESEMPURNAAN WUDHUK
Ramai di kalangan kita tidak memerhatikan kesempurnaan wudhuk. Mereka berwudhuk ala kadarnya sahaja.

3. LARANGAN ISBAL - KAIN ATAU SELUAR YANG LABUH MENUTUPI MATA KAKI
Ramai di kalangan muslimin langsung tidak ambil berat, malah ada yang langsung tidak tahu menahu tentang larangan isbal. Mereka solat dengan kain atau seluar labuh menutup mata kaki.

4 . MELAFAZKAN NIAT
Sudah menjadi budaya dalam masyarakat kita, melafazkan niat sebelum memulakan solat.
Tidak ada nas sama sekali yang menunjukkan Rasulullah SAW melafazkan niat ketika memulakan solat. Niat tidak dilafazkan.

5. CARA ANGKAT TANGAN – TAKBIRATUL IHRAM
"Rasulullah SAW biasa mengangkat kedua tangannya setentang bahu jika hendak memulai solat, setiap kali bertakbir untuk rukuk dan setiap kali bangkit dari rukuknya" @ mengangkat kedua tangannya setentang telinga berdasarkan hadis...

6. KEDUDUKAN TANGAN DI PERUT ATAU DI DADA?
Sunnah Rasulullah SAW ialah meletakkan posisi tangan di dada.

7. MATA TIDAK KONSENTRASI KE TEMPAT SUJUD
Ketika sedang solat, janganlah mata kita berkeliaran ke sana sini. Ketika mengerjakan solat, Rasulullah SAW menundukkan kepalanya dan hanya mengarahkan pandangannya ke tempat sujud. Sebaik-baiknya, hendaklah dilapik dengan kain putih di tempat sujud.

8. MEMBACA FATIHAH DENGAN CEPAT!
Ramai di kalangan kita membaca surah Fatihah dan surah-surah lainnya dengan cepat. Seolah-olah ada pertandingan ‘siapa cepat dia menang’! Hal ini langsung bukan dari petunjuk dan ajaran Rasulullah SAW.

9. MAKMUM SIBUK BACA FATIHAH DI BELAKANG IMAM
Ketika imam membaca surah lain sesudah surah Al Fatihah (ketika sembahyang berjemaah) makmum pula sibuk membaca surah fatihah. Ini dapat kita perhatikan ketika sembahyang berjemaah subuh, maghrib dan ‘isyak.

10. TIDAK MENGERASKAN BACAAN ‘AMIIN’
"Bila Rasulullah SAW selesai membaca Al-Fatihah (dalam sembahyang), beliau mengucapkan amiin dengan suara keras dan panjang."

11. TIDAK MELAKUKAN THUMA’NINAH DENGAN SEMPURNA
Sabda Rasulullah SAW: “Seburuk-buruk pencuri adalah orang yang mencuri (dalam) solatnya.” Para sahabat bertanya: “Ya Rasulullah, bagaimana mungkin ia mencuri (dalam) solatnya? Rasulullah SAW menjawab: “Yaitu mereka yang tidak menyempurnakan rukuk dan sujud.”

12. HIDUNG DAN DAHI TIDAK MENYENTUH TEMPAT SUJUD
Rasulullah SAW bersabda: "Kami diperintahkan untuk sujud dengan tujuh anggota; kening (dan beliau mengisyaratkan dengan tangannya sampai ke hidungnya), dua tangan, dua lutut dan dua telapak kaki."

13. KEDUDUKAN SIKU DAN KAKI KETIKA SUJUD
Ada juga orang yang solat, merapatkan siku ke lantai. Sepatutnya waktu sujud, tapak tangan hendaklah menekan ke lantai bersetentangan dengan bahu atau boleh juga bersetentangan dengan kedua anak telinga dan sikunya hendaklah diangkat. Dari Anas bin Malik, dari Rasulullah SAW bersabda:"…………… dan jangan kamu menghamparkan kedua lenganmu (tangan) seperti anjing menghamparkan kakinya (sebagaimana anjing menghamparkan kaki depannya). "

14. TIDAK AMBIL KESEMPATAN BERDO’A KETIKA SUJUD
Rasulullah SAW bersabda. “Jarak yang paling dekat antara seorang hamba dengan Tuhannya adalah ketika sujud, maka perbanyaklah do’a (ketika itu)”. Maka dengan itu hendaklah kita memperlamakan sujud sambil berdoa kepada Allah Ta’ala.

15. TIDAK MENEGAKKAN KAKI KANAN KETIKA DUDUK ANTARA DUA SUJUD DAN TAHYAT
Cara duduk antara dua sujud, duduk iftirasy (duduk dengan meletakkan punggung pada kaki kiri dan kaki kanan ditegakkan). Waktu duduk antara dua sujud ini, telapak kaki kanan ditegakkan dan jarinya diarahkan ke Kiblat.

16. MENYINGSING LENGAN BAJU DAN MENYELAK RAMBUT
Larangan menyelak atau menyingsing lengan baju dan menyelak rambut (ketika sujud) agar
tidak terjurai bukan sahaja ketika solat tetapi sebelum solat lalu ia melaksanakan solat. Dan
menurut jumhur ulama’ ia termasuk dalam larangan dan dikuatkan oleh hadis Rasulullah SAW yang menyatakan bahawa orang yang solat tidak boleh menyelak rambutnya ketika sujud.

17. CARA BANGUN MENUJU KE RAKA’AT KEDUA DAN KEEMPAT
Dari Malik bin Huwairits Radhiyallahu 'anhu bahwasanya dia melihat Rasulullah SAW solat, “maka bila pada raka'at yang ganjil tidaklah beliau terus bangkit, beliau duduk terlebih dulu dengan lurus (sebelum bangkit ke raka’at seterusnya)."Kemudian Rasulullah SAW bertompang (dengan tangannya) pada lantai ketika bangkit ke raka'at kedua.

18. DUDUK TAHYAT PERTAMA DENGAN TAHYAT AKHIR TIADA BEZANYA
Waktu tahyat awal duduknya iftirasy (duduk di atas telapak kaki kiri) sedangkan pada tahyat
akhir duduknya tawaruk (duduk dengan kaki kiri dihamparkan ke samping kanan dan duduk
di atas lantai, pada masing-masing posisi kaki kanan ditegakkan.

19. BERDO’A SESUDAH BACAAN TAHYAT AKHIR
Ramai di kalangan kita, apabila selesai membaca tahiyyat akhir, terus beri salam. Memang tidak salah. Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu: berkata Rasulullah SAW: "Apabila kamu telah selesai tahyat akhir maka hendaklah berdo’a berlindung kepada Allah dari empat perkara: Ertinya: "Ya Allah! Aku berlindung kepada-Mu dari siksa neraka jahannam, siksa kubur, fitnah kehidupan dan kematian serta fitnahnya Al-Masiihid Dajjaal."

20. MENYAPU MUKA SESUDAH SALAM
Ada orang kata, sesudah salam, disunatkan menyapu muka. Saya tercari-cari hadis yang menyatakan sunnah menyapu muka. Malah yang saya temui adalah seperti berikut: Ath-Thabarani meriwayatkan dari Anas Radhiyallahu 'anhu katanya: “Rasulullah SAW apabila selesai solatnya, baginda menyapu dahinya dengan telapak tangan kanannya” Hadis ini sangat dha'if.

21. MAKMUM BERALIH RUKUN SERENTAK DENGAN IMAM
Hal ini cukup lumrah. Imam takbir…..bergerak ke rukun rukuk. Makmum juga ikut takbir dan bergerak ke rukun rukuk. Kalau imamnya bergerak lambat, kadangkala kita perhatikan makmum dulu yang rukuk sebelum imam. Dari Al Barra’ Radhiyallahu 'anhu, beliau berkata: “Setelah Rasulullah SAW mengucapkan, kami tetap tegak berdiri hingga kami melihat Rasulullah SAW meletakkan benar-benar dahi baginda di tempat sujud, barulah kami bergerak sujud.”

22. MELINTAS DI HADAPAN ORANG YANG SEDANG SOLAT
Ramai di kalangan kita berasa tidak bersalah apabila melintas di hadapan orang yang sedang solat. Padahal Rasulullah SAW menegaskan: “Kalaulah orang yang lalu di hadapan orang yang sedang solat tahu apa dosanya, pasti dia akan memilih (untuk tetap diam) selama 40……. daripada harus melintas di hadapannya.

23. MAKMUM TIDAK MEMENTINGKAN SAF PERTAMA
Rasulullah SAW: “Kalaulah orang-orang tahu keutamaan yang ada dalam azan (maksudnya memenuhi seruan azan dengan berjema’ah di masjid) dan berada di saf pertama, kemudian mereka tidak mendapatkannya, kecuali dengan cara mengundi, pasti mereka akan mengadakan undian.”).

24. SAF TIDAK LURUS DAN TIDAK RAPAT: MAKMUM TAK KISAH
Adalah menjadi tanggungjawab Imam memerhatikan betul-betul samada saf sudah benar-benar lurus dan rapat. Sebahagian sahabat berkata, “Adalah Nabi SAW apabila telah berdiri di tempatnya untuk solat, tidaklah terus beliau bertakbir, sebelum beliau melihat ke kanan dan ke kiri menyuruh makmum merapatkan bahu mereka seraya bersabda: janganlah kamu maju mundur (tidak lurus), yang menyebabkan maju mundurnya jiwa-jiwa kamu”

25. MEREMEHKAN SOLAT FARDHU BERJEMAAH DI MASJID
Ada sebuah hadis yang mengatakan bahawa sesiapa yang tinggal berdekatan dengan masjid atau surau, yang apabila dikumandangkan azan untuk solat berjemaah, tetapi dia lebih suka solat sendirian di rumah, maka hukum solatnya itu dianggap tidak sah. Sebahagian ulama’ mentafsirkan “tidak sah” ini sebagai “tidak sempurna”.

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu, sabda Rasulullah SAW, “Tidak sah solat bagi tetangga masjid kecuali di masjid.” (Hadis riwayat Imam Daruquthni dan Hakim) Dari Ibnu Abas Radhiyallahu 'anhu, Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa mendengar azan, sedang tidak ada uzur yang menghalanginya mengikuti solat berjema’ah, maka tidak sah sembahyang yang dilakukan sendirian.” Mereka (para sahabat) bertanya: “Apa itu uzur?” Rasulullah SAW menjawab: “Rasa takut (tidak aman) atau sakit.” (Hadis riwayat Imam Abu Dawud)

26. TIDAK MENGGERAKKAN BIBIR/MULUT
Ada orang yang tidak menggerakkan bibir atau mulut ketika solat. Baik solat fardhu ataupun solat sunat. Mereka baca dalam hati. Perbuatan ini membatalkan solatnya. Para imam dari keempat-empat mazhab berpendapat bahawa menggerakkan bibir atau mulut dengan bacaan itu hukumnya wajib.

27. SOLAT DENGAN HANYA MEMAKAI KAIN PELIKAT TANPA MEMAKAI BAJU.
Dari hukum feqah, ia memang sah. Rasulullah SAW menegur orang solat yang tidak menutupi bahunya. Bertemu sesama manusiapun, kita tidak sanggup kalau tidak berbaju, apalagi mengadap Allah Ta’ala.

28. BACAAN IMAM TIDAK BETUL
Rasulullah SAW bersabda: “Biarkanlah imam memimpin kalian solat. Jika mereka (yakni imam) berlaku benar, maka pahalanya bagi mereka dan bagi kalian (para makmum). Jika imam salah, maka pahala tetap bagi kalian dan dosa bagi mereka (yakni imam).”

29. IMAM SOLAT EKSPRES!
Imam Ahmad mengingatkan para imam: Suruhlah setiap yang menjadi imam, agar ia berhati-hati sekali dengan solat agar ia mengerjakan solatnya itu dengan baik dan sempurna, agar para makmumnya menjadi baik pula solatnya.

30. SOLAT BERJEMAAH DUA ORANG: IMAM DI DEPAN!
Bila solat berjemaah dua orang iaitu imam dengan makmum, posisi makmum pada kebiasaannya kita lihat makmum berdiri di sebelah kanan imam dan posisinya agak ke belakang sedikit dari imam. Keadaan ini ternyata salah dan bertentangan dengan apa yang dicontohkan oleh Rasulullah SAW. Apabila imam solat berjemaah hanya dengan seorang makmum, maka dia (makmum) disunnahkan berdiri di sebelah kanan imam (sejajar atau sebaris dengannya).

31. RAGU-RAGU TENTANG KEBERSIHAN
Adapun mengenai kedudukan solat seseorang yang ragu atau syak tentang kebersihan, sekalipun ragu atau syak tentang najis, maka keraguan atau syak itu tidak menjejaskan hukum yang boleh menyebabkan solatnya tidak sah, kerana berdasarkan kaedah fiqh bahawa: "Sesuatu yang sudah diyakini tidak dihilangkan oleh sebab adanya keraguan."

32. TIDAK FAHAM MAKNA BACAAN
Ramai di kalangan kita yang solat tetapi tidak memahami makna bacaannya, baik dari mula angkat takbir sehinggalah ke akhir solatnya iaitu salam. Bayangkan seumur hidup solat, tidak satupun makna bacaan yang difahaminya. Inilah kebodohan yang nyata dan tidak boleh dimaafkan dalam beragama. Apabila kita memahami makna setiap bacaan dalam solat, lama-kelamaan kita akan dapat merasai betapa manisnya ibadah solat. Marilah kita mengadakan sedikit ‘kerja rumah’ dengan mempelajari makna-makna bacaan solat yang kita kerjakan setiap hari. Sabda Rasulullah SAW: “Tiada diperoleh seorang hamba dari solatnya kecuali apa ada dalam fikirannya pada saat melaksanakan solat


33. TIDAK KHUSYUK KETIKA SOLAT
Sabda Rasulullah SAW: “Yang pertama-tama diangkat dari umat ini ialah khusyuk sehingga tidak terlihat seorangpun yang khusyuk”. (Hadis riwayat Imam Ahmad dan Thabrani) Dalam hal ini Rasulullah SAW bersabda; "Adakalanya orang-orang solat, namun tidak diterima darinya setengahnya atau sepertiganya atau seperlimanya atau seperenamnya atau sepersepuluhnya. Sesungguhnya solat yang diperhitungkan bagi seseorang hanyalah sekadar yang dikerjakannya dengan sedar." (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Ramai orang yang sedang mengerjakan solat tapi sambil memikirkan program
keduniaan. Fikiran mereka melayang dan menerawang kepada urusan dunia. Mereka
membuat rencana ke sana atau ke sini sesudah solat nanti. Itu dikerjakan di tengah-tengah
melaksanakan solat. Sebahagian ulama memaksudkan: Itulah di antara yang disebut mabuk.

34 . MENYAMBUNGKAN SOLAT FARDHU DENGAN SOLAT SUNAT
Seringkali kita melihat ada orang sesudah solat fardhu, lantas bangun dan mengerjakan solat sunat tanpa berzikir terlebih dahulu. Ini banyak sekali berlaku sesudah solat Jumaat. Sesudah mengerjakan solat fardhu, hendaklah kita sebaik-baiknya berzikir terlebih dahulu (sebahagian ulama’ berpendapat ‘memutuskannya dengan berbicara’ ditafsirkan dengan Walau bagaimanapun, solat sunat paling afdhal dan digalakkan dilakukan di rumah.

35. MENANGGUHKAN SOLAT QADHA YANG TERTINGGAL
Dari Anas bin Malik Radhiyallahu 'Anhu, dia berkata. Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa lupa solat, hendaklah dia mengerjakannya ketika mengingatnya, tiada denda baginya kecuali yang demikian itu”. Lalu Rasulullah SAW membaca firman Allah. 'Dan, dirikanlah solat untuk mengingatiKu”. (Hadis riwayat Bukhari).

KESIMPULAN HADIS INI DAN HUKUM-HUKUMNYA
[1] Kewajipan qadha sembahyang bagi orang yang lupa dan tertidur, yang dilaksanakan ketika mengingatnya.
[2] Kewajipan segera melaksanakannya, kerana penundaannya setelah mengingatkannya sama dengan meremehkannya.
[3] Tidak ada dosa bagi orang yang menunda solat bagi orang yang mempunyai alasan, seperti lupa dan tertidur, selagi dia tidak mengabaikannya.

36. TIDAK BERJEMAAH DI TEMPAT AWAM
Hal ini sering berlaku di mana ramai di kalangan kita tidak solat berjemaah di surau atau musolla ketika musafir, atau di shopping-shopping kompleks. Bukankah solat berjemaah itu 27 kali lipat pahalanya daripada solat bersendirian? Siapa yang bagus dan baik bacaan Al-Qur’annya, majulah ke depan untuk menjadi imam. Jangan sampai orang yang buruk bacaan Al-Qur’annya yang maju ke depan dan bertindak menjadi imam!.

37. BERWIRID ALA KADAR SESUDAH SOLAT
Ramai di kalangan kita tidak suka berwirid setelah selesai mengerjakan solat fardhu atau kalaupun berwirid, mereka mengerjakannya secara ala kadarnya sahaja. Di dalam hadis Muslim yang diriwayatkan daripada Thauban, Rasulullah SAW apabila selesai daripada solatnya selalu beristighfar. Sabda Rasulullah SAW: “Mana-mana hamba Allah yang mengerjakan solat fardhu, lantas dia beristighfar sepuluh kali, tiadalah bangun dia daripada tempat duduknya sehingga Allah mengampuni dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan dan sebesar bukit Tahamah sekalipun.”

“Barangsiapa setiap selesai solat membaca Tasbih سُبْحَانَ الُ 33 kali, membaca tahmid الحمدُ لُلُُ 33 kali, takbir الُ أَكبرُ 33 kali hingga jumlahnya 99, lalu mencukupkan dengan bacaan: Maka diampunilah dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan sekalipun (Hadis riwayat Imam Ahmad) Dari Abi Umamah,Nabi s.a.w bersabda: “Barangsiapa membaca ayat kursi di belakang setiap solat maktubah/fardu/wajib, nescaya tidak ada yang menghalanginya dari masuk syurga kecuali kalau dia tidak mati.” (Hadis riwayat Imam An-Nasa'i dan lain-lain. –
sahih)

38. MENGERASKAN ZIKIR SESUDAH SOLAT BERJEMAAH
Mengeraskan zikir secara jemaah sesudah solat sudah menjadi satu budaya di kalangan kita. Banyak riwayat menunjukkan Rasulullah SAW ada berzikir dan berdoa’ selepas solat tetapi ia TIDAK dilakukan dengan cara beramai-ramai (berjemaah) secara berkekalan dan ianya dilakukan mengikut adab yang betul.

BAB: PENUTUP:
Demikianlah sedikit sebanyak kesilapan-kesilapan yang berlaku ketika kita mengerjakan
solat, sama ada kita sedari atau tidak, telah menyebabkan solat kita ‘cacat’ dan tidak
sempurna. Malah lebih ‘menakutkan’ lagi, ia buat solat kita jadi tidak sah atau terbatal garagara kebodohan kita tidak mahu mendalami ilmu solat yang sebenarnya.

Ditulis & disusun Oleh:
Ruslan Mamat

Wednesday, 28 August 2013

Tudung Labuh..?? (Ambil ikhtibar wahai kaum hawa semua)

Situasi Zaman Sekarang..

Ehh, sejak bila jadi ustazah ni kak??"
" Amboi, labuh benor tudung alim dah dia sekarang ye??"
" Dia tu ustazah sekolah mana erk?"
" Anak jiran kita tu belajar sekolah agama kat mana? Sekolah pondok ke?"
" Sejak bila pula si A ni pakai tudung labuh?"
  • Tudung labuh tu bukan hak seorang ustazah atau alim ulama, TAPI HAK SEMUA WANITA. Kan?? Tak semestinya tudung labuh sampai nak cecah ke lantai, yang penting menutup dada sepenuhnya dan berpakaian menutup aurat. ::
  • Orang Yang Menutup Aurat Tak Semestinya Baik Tetapi Orang Yang Baik Adalah Orang Yang Menutup Aurat .
  • Tudung Labuh itu bukan milik USTAZAH. Actually, milik MUSLIMAH. Muslimah yang solehah. Solehah itu bukan diwarisi, kita kena cari..
  • Pakai tudung labuh tak wajib . . tapi melabuhkan tudung itu wajib !

Saya Bertudung Labuh Bukan Atas Niat Untuk Tunjuk ' Alim'
Tapi ..
Awak Kena Faham ...
Saya Nak Bagitau Umum ...

Bahawa Saya Bertudung Labuh Adalah Kerana Ingin Menjaga Maruah Diri Dan Agama ..

Saya Nak Bagitau .. Bahawa Masih Ramai Lagi Orang Di Luar Sana Yang Memperjuangkan Islam !

Saya Nak Bagitahu .. Yang Islam Takkan Pernah Pupus .. Tapi Dia Akan Terus Berkembang ~

Dan Orang Seperti Saya Tak Layan Gangnam Style , Harlem Shake Dan Yang Paling Terbaru GWIYOMI
# Terlalu Terikut Dengan Budaya Luar ..

Dan Apa Yang Saya Nak Semua Orang Tau ..

Saya Tak Pernah Kisah Kalau
Orang Nak Kutuk Saya Kerana Memakai Stoking ..Sarung Tangan Dan Bertudung Labuh

Saya Ulangi ! Tak Pernah Ambil Kisah ... Kerana Saya Tahu ..
Allah Akan Selalu Merahmati Pengorbanan Saya Yang Berpanas Untuk Menutup Aurat

Dan Apa Yang Paling Saya Banggakan Adalah ..

Saya Tak Terus-menerus Terjebak Dengan Maksiat Dan Dosa Kerana Berpakaian Seksi .. Berpegangan Dengan Yang Bukan Halal Bagi Saya ...Dan Sebagainya ..

Bolehkah Awak Cuba Untuk Menghormati Dan Memahami Saya ???

" Harap tudung je LABUH.... perangai..... ??''
Kenapa perlu disalahkan TUDUNG bila si pemakainya yang tersalah LANGKAH..??
Tudung tak SALAH..yang SALAH pemakainya...
Dan yang BERTUDUNG LABUH tak semestinya BAIK...BENARLAH.. Tapi kami sudah mecuba sedaya upaya untuk menutup AURAT kami dengan SESEMPURNA yang mungkin..dan ketahuilah dengan bertudung LABUH, kami juga bukan MALAIKAT yang terpelihara dari LUPA, ALPA, NAFSU dan sebagainya..,
Kami hanya WANITA akhir zaman yang masih MENCARI nilai SOLEHAH dalam diri ini..

p/s : Andai kami SALAH, TEGURLAH..bukan CEMUHAN yang DIBERI..usah disalahkan labuhnya tdung kami..kerana hakikatnya kami juga insan BIASA yang masih TERCARI-CARI nur IMAN....

Orang pakai purdah ke niqaab ke tudung labuh ke , bukan sebab nak tunjuk kami ni baik sayang .. bukan nak tunjuk diri kami Solehah sayang .. bukn nak habaq kami wanita Syurga sayang ..
Tapi kami nk JADI BAIK , kerana kmi juga jahil .. Kami bukanlah SOLEHAH , tapi kami ingin jadi SOLEHAH ..
Kami tahu kmi tak layak untuk berada di Syurga Allah .. Tapi tak salahkan kami usaha menggapai SYURGA tu? Kerana kami tak sanggup untnk mnanggung azab Neraka Allah ..

Lagi satu perlu ke kami tunjuk diri kami yg SEBENAR hanya untuk tidak digelar hipokrit sehinggakn membuka luas AIB-AIB kami ?
Siapa cakap adik-adik dan akak-akak tak layak pakai macam kami? Semua orang pun boleh sayang .. Tidak dikhususkn orang-orang tertentu untuk memakainya ..
Selagi adik-adik dan akak-akak bergelar HAWA , memang sangat-sangat dialukan .. Tafaddhol kalau nak pakai .. tak ada orang nak halang .. Islam itu sangat mudah dan INDAH sayang .. Jangan kita susahkan ..



PERSOALANNYA.. ADAKAH SEMUANYA BENAR??

Benarkah wanita solehah dan bertudung labuh ni tak suka bergaul dengan wanita yang solehah juga tapi cuma dia tak pakai tudung labuh?

Benarkah wanita yang bajet solehah ini tak nak bergaul dengan wanita yang dianggap kurang solehah?

Benarkah wanita solehah hanya berusrah dan bergeng dengan orang yang sefikrah dan sepesen dengan dia sahaja?

Benarkah wanita solehah lebih rapat dengan geng-geng khemah dan payung terjun sahaja (maknanya tudung labuhlah, sebab depa punya tudung ni macam superman bila kena tiup angin) ?

Seriously talking,
I found those people above oftenly throughout my life.

Menyebabkan wanita-wanita lain yang nak berhijrah berasa takut nak dekat dengan wanita-wanita solehah ni.

Satu diorang tak ada keyakinan nak berkawan dengan korang
dua rasa tak layak
tiga takut kena bash je dengan korang

Tak macam lelaki, senang masuk
Lelaki tu soleh macam mana pun, penampilan dia tak banyak beza
(stiil ja boleh pakai suar jeans and jaket kulit crocodile)

Tapi kalau perempuan,
Uuu tudung labuh baq hangggg!
Takut aku.

So macam mana?
Muslimah please

Give your own true story

To prove to everyone including me
That
I am tootally wrong.

Will read with pleasure

Berukhuwah kerana Dia, bukan memandang pemakaian semata-mata. Lain orang, lain penceritaannya. Jangan pula memandang mereka yang baru nak berubah ni dengan pandangan tak baik. Hanya Allah yang layak menghakimi seseorang. Sebagai hambaNya, kita wajib mengajak seseorang kepada yang makruf(baik). Dakwah secara lembut itu lebih indah. Wallahu'alam.

Wanita yang betul-betul solehah, boleh masuk dengan semua jenis orang, boleh sebarkan cinta kepada semua wanita lain tanpa membuatkan orang lain rasa janggal dengan dia. Wanita yg betul-betul solehah juga akan really make effort untuk menyampaikan dakwah kepada wanita lain dan bukannya berada dalam kelompok usrah mereka sahaja tapi turun berdakwah dengan kelompok yang sangat memerlukan pengisian rohani.
Bertudung singkat ke tudung labuh. Mengikhlaskan hati dan cuba sedaya upaya utk istiqomah dalam beribadat.

Jom sama-sama KEJAR SYURGA Allah ..

Hukum memakai tudung menampakkan dada adalah haram
Menurut Ustaz Kazim dalam ceramahnya, wanita yang memakai tudung tapi menampakkan dada, lengan dan berpakaian ketat adalah HARAM. Bertudung seperti itu dipanggil Tabarruj (fitnah).
Jika kita menolak konsep menutup aurat, itu akan menjadi sebab untuk kita masuk ke Neraka. nauzubillah min zalik. Sekarang ni dah terang la bahawa hukum memakai tudung pendek menampakkan dada adalah haram.

Jangan salahkan TUDUNG kalau akhlak seseorang tu buruk. Menutup aurat tu perintah Allah.. -.-
Baik atau jahat semua itu boleh diperbaiki kan..??

Wallahu a'lam.

Tuesday, 27 August 2013

Laptop untuk Anakku



Ada seorang bapa datang ke kedai, melihat-lihat seperti pelanggan lain. Aku menerjahnya, "Pakcik, laptop..." - dia tersenyum dan masih melihat-lihat laptop yangada di kedai. Aku menyambung lagi, "Nak beli untuk anak ke?", "Ya, nak beli untuk anak - dia nak sambung belajar - laptop yang mana yang ok?".

Aku mempromosi barang seperti biasa - aku biasanya mengsyorkan yang paling murah. "Kalau nak yang bagus mahal pakcik - tapi kalau setakat nak buat belajar yang nie lah, Samsung - seribu seratus lebih je...". Dalam aku bercakap dengan dia, dia banyak diam dan seperti berfikir.


Sedikit lama dia terdiam, dia membuka mulut "Nanti saya datang balik ya, duit tak berapa nak ada lagi ni..." - pergi dengan suatu perasaan yang lain.Aku dengan rutinku berkerja setiap hujung minggu sahaja, kebetulan - aku duduk di kaunter menunggu pelanggan - dia datang semula ke kedai, tapi dengan anaknya - perempuan. "Yang mana ya yang haritu, ada lagi tak?", "Yang nie Samsung haritu, tapi yang nie stok baru - harga sama je", aku menyambut soalan nya.

Dia bertanya kepada anaknya, "Yang nie ok ke dik?" - "Ermmm, ok ke nie murah je - karang rosak karang susah..." jawabnya dengan muka yang kurang puas hati - anaknya seperti menginginkan yang lain yang lebih mahal. "Yang acer nie x boleh ke ayah?", ayahnya terdiam seketika dan menyambut dengan negosiasi, "Yang acer nie berapa boleh murah lagi?" - "Yang tu tak dapat dah pakcik,... Dah harga kos dah tu..." aku dengan rasa geram namun masih dalam nada yang baik menyambung lagi, "Dik, nak laptop untuk belajar kan... Rasanya kalau untuk belajar - yang nie lebih dari cukup - rosak tak payah pikir sangat - warenti setahun.".

Aku mengeluarkan kata-kata tersebut atas dasar aku seperti mengerti kerut wajah bapanya."Oklah, yang ini." jawab anaknya. Sedang aku menulis resit dan membungkus laptop dari meja 'display' - aku terpandang bapanya yang mengira duit untuk membayar - aku nampak dompetnya kosong - habis semua duit digunakan untuk membayar laptop. Dia menyerahkan duit kepadaku dan aku mengiranya semula - dia melihat tanganku yang mengira. Habis aku mengira - wang aku masukkan dalam cash drawer, "Cukup duit tadi dik?" - "Cukup, Terima Kasih ya...". Dia dan anaknya meninggalkan kedai. Aku hanya menahan airmata mengira duit yang diberikan - RM1, RM5, RM10 dan hanya sekeping RM50. Aku membayangkan dari mana si ayah mencari duit untuk membeli sebuah laptop untuk anaknya - penuh harapan.Aku geram kepada anaknya - seperti dia tidak tahu ayahnya bagaimana - hanya tahu minta. Aku tahu ayahnya tiada duit, dia dah sebut awal-awal pada aku, aku nampak airmukanya, aku perhati sekeping-sekepi­ng duit yang diserahkan. Aku tahu dia tiada duit pulang ke rumah dan perlu 'mengais' untuk hari esoknya.

Ya Allah, ampunilah segala dosaku, dan (dosa) kedua ibubapaku, dan rahmatilah keduanya sepertimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Amin...

p/s : HARGAILAH PENGORBANAN IBU & BAPA KITA.

Wednesday, 14 August 2013

Eratkan Jalinan Ramadan Al-Mubarak : Kisahku Epi. 3

Assalamualaikum..

Kekadang kalau aku tak pergi solat terawih, aku tolong jaga rumah arwah makcik aku tu. Arwah makcik aku tu seorang pengajar mengaji Al-Quran.. Aku antara salah seorang pelajannya.. Kalau aku sekolah petang, kelas mengajinya pagi dalam pukul 8.30 pg -10.30 pg. Sesi petangnya pulak mula dalam pukul 2.15 ptg - 4.00 ptg.

Kalau aku tolong jagakan rumah makcik aku ni, dia akan prepare nasi goreng favorite aku.. memang tiada tandinganlah.. tambah pulak dengan papedom.. lagi menaikan selera yang sedia ada.. (Kira tambah horse power la.. hihi)

Dalam ketegasannya pasti ada sifat penyayang.. Aku ni kira anak emas arwah makcik aku.. aku pun anggap dia sebagai ibuku.. sebab aku banyak meluangkan masa bersamanya :) cara dia mendidik seperti nak menjadikan aku seorang Al-Hafiz tapi malangnya masa tu aku sangat malas.

Aku berpisah sebab berpindah ke sungai pinang.. tapi aku tak pernah lupakan dia.. kadang-kadang lepas sekolah aku pergi juga jeguk-jeguk dia. Sepanjang tempoh berjauh, kadang-kadang dia sakit.. terasa sunyi.. memandang tingkap keseorangan ketika aku datang secara mengejut..

Aku tahu dia memerlukan seseorang untuk berbicara. Kadang-kadang datang juga sahabat, jiran (berbangsa cina) dan pelajarnya (asal indonesia) menemani beliau dikala sunyi.



Aku kembali bersamanya selepas 5 tahun setelah rumahku siap dibina.. sewaktu itulah dia mula menghidap kanser. rawatan demi rawatan telah beliau jalani dan ada kemungkinan cerah untuk beliau sembuh. Beliau kembali pulih dan ceria kembali seperti dulu. Tapi semua tu tak lama setelah kanser beliau kembali menyerang. Beliau kembali menerima rawatan di Hospital Pulau Pinang. Keluar masuk hospital dan makan ubat menjadi lumrah hidup beliau.. kadang-kadang aku tak dapat menghalang permintaan beliau untuk makan itu dan ini. Aku terpaksa menunaikan permintaan beliau kadang-kadang dan terpaksa menghadkan permintaan agar kesihatannya tidak terjejas kerana dia terpaksa pantang.

Tuesday, 13 August 2013

Eratkan Jalinan Ramadan Al-Mubarak : Kisahku Epi. 2

Assalamualaikum...



Berbeza dengan hari-hari yang lain.. aku hanya jejalan berhampiran dengan tapak highway jelutong yang lebih dikenali sebagai Lebuhraya pantai jelutong atau Tun Dr Lim Chong Eu Expressway (sebelum tu dikenali sebagai Jelutong Expressway). Disitulah aku selalu lepak-lepak masa senja dengan kawan aku nama mamat. Bila teringat kembali kenangan yang lalu, teringat masa mula-mula pembinaan Pangsapuri Mutiara Idaman 1 dan 2 dan juga rumah atas laut sebelum pembinaan lebuhraya tersebut.

Masa pepetang memang best tengok matahari terbenam.. kalaulah masa tu ada kamera DSLR kan best.. hihi.. sebelum azan aku pulang, takut-takut kena marah nanti.. bila kena marah boleh rumah aku boleh bertukar jadi dewan forum hehe..

Bila dah sampai rumah.. perkara pertama kena buat.. masuk tandas bersihkan diri dulu lepas tu baru siap-siapkan hidangan berbuka puasa. Lauk untuk berbuka memang puas... berbuka di rumah kan hehe.. siap dengan pencuci mulut.. nampak je kuih karipap.. memang aku orang pertama akan reserve dulu.. favourite kot..

Selepas makan barulah nak terhegeh-hengeh nak pergi solat maghrib dengan muatan terlebih had.. lepas solat, lepak-lepak kejap dekat dalam rumah.. lepas tu siap-siap pergi terawih dengan geng jiran sebelah rumah, yazid, yamin dengan yadiy.


Saturday, 13 July 2013

Eratkan Jalinan Ramadan Al-Mubarak : Kisahku Epi. 1

Assalamualaikum..



Kali ni aku nak citer sikit mengenai bulan ramadan sewaktu aku masa kecil-kecil dulu.. haha.. belum citar lagi dah rasa nak ketawa.. Korang mesti anda kenangan yang boleh di katakan manis, suka duka waktu bulan puasa masa kecil-kecil dulu kan?

Aku masih ingat.. Aku mula belajar berpuasa di awal usia 5 tahun. Walaupun tak penuh tapi tetap aku tekad dapat puasa.. hehe. Masa masuk alam persekolahan tadika sampai darjah 3 aku puasa tak penuh tapi bila dah masuk darjah 4 hingga sekarang, Alhamdulillah aku dapat berpuasa penuh walaupun demam ke, migrain ke sebab aku malas nak ganti-ganti puasa ni. Selalunya masa pepetang aku akan bawak bekas ke surau madrasah dan kadang-kadang ke masjid jelutong untuk diisi dengan bubur lambuk (kalau kat penang depa panggil bubur kanji). Selalu arwah makcik aku ataupun ummi aku suruh pergi ambil. pelahan-pelahan la aku mengayuh basikal mini yang ada raga dekat depan.. haha.. mula la beratur. Masa pakcik tu nak tuang bubur ke dalam bekas tu dia ambik, lepas tu dia bagi dekat aku balik. Mula la aku jadi gila jap. Mana taknya sebab panas bekas tu aku pegang.. haha.. siap-siap letak dalam raga basikal merah aku tu. Kayuh dan ke rumah makcik aku tu.. Dulu dapatlah upah seringgit atau 5 kupang.. bertapa valuenya duit masa tu.. seringgit hilang menangis kot.. haha.. balik rumah aku tengok ummi aku dok prepare hidangan.. keja aku simple je.. "wan buka meja tu sat" haha ala meja lipat tu... buka radio dengarlah iklan-iklan.. masa-masa yang dinantikan... "sekarang telah masuk waktu berbuka bagi negeri pulau pinang. bagi di bukit bendera tambah 3 minit... bla.. bla.. bla" Azan!! masa tu tengok air dulu.. kurma makan terpaksa.. walid suruh kan.. haha.. lepas tu solat dulu... lepas solat tu karipap la menjadi favourite utama aku.. Nasi? kalau lauk ayam aku makan.. ikan tak suka sangat.. hehe.. cerewet kan?

Belah malam pulak.. seperti biasa.. bulan puasa je ada kebebasan nak keluar rumah, so gunakan sebaik mungkin.. Keluar nak pergi sembahyang isyak dengan terawih la katakan... alih-alih main sorok-sorok.. memang seronok tak terkata.. sorok tu memang sorok betul-betul la siap beli coklat untuk dimakan masa sorok tu. Balik rumah berpeluh tak terkata.. aku kata lari tadi masa balik dari surau.. haha tapi ummi aku tak percaya, dia tahu aku main bukan solat. Yealah dia penah spy aku masa aku pergi surau.. memang kena tarik telinga la jawabnya..

p/s: nanti aku citar lagi kisah aku di episod 2 k.. apapun selamat berpuasa yop!

Wednesday, 10 July 2013

Larangan Membuka Aib Orang

Assalamualaikum..

"Barang siapa melepaskan seorang mukmin dari kesusahan hidup di dunia, niscaya Allah akan melepaskan darinya kesusahan di hari kiamat, barang siapa memudahkan urusan (mukmin) yang sulit niscaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan akhirat. Barang siapa menutup aib seorang muslim, maka Allah akan menutup aibnya di dunia dan akhirat. Allah akan menolong seorang hamba, selama hamba itu senantiasa menolong saudaranya. Barang siapa menempuh perjalanan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan jalan baginya menuju surga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah satu rumah Allah untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya bersama-sama, melainkan akan turun kepada mereka ketenteraman, rahmat Allah akan menyelimuti mereka, dan Allah memuji mereka di hadapan (para malaikat) yang berada di sisi-Nya. Barang siapa amalnya lambat, maka tidak akan disempurnakan oleh kemuliaan nasabnya." (HR Muslim)



1. lebih baik untuk menjaga aib saudara sendiri, daripada membukanya.

2. bila mana teman anda mempunyai kekurangan, hal yang lebih utama dilakukan adalah bicara empat mata, bukan membicarakannya dengan orang lain.

3. diperlukan kebijaksanaan dan usaha agar kita tidak membicarakan kekurangan dan aib pribadi orang lain di hadapan khalayak.

4. orang akan lebih mudah menerima nasihat, bila nasihat itu diberikan dengan cara yang baik.

MENCARI KEKURANGAN DAN AIB ORANG AIN

Diantara sifat seseorang yang paling buruk adalah suka mencari-cari kekurangan orang lain, merasa gembira jika ada orang lain terlanjur melakukan sesuatu yang tidak baik dan mengumpulkan kesalahan-kesalahan orang lain.Permusuhan dengan orang lain membuat hidup seseorang menjadi keruh, tidak tenang dan keimanan serta keagamaannyapun terganggu.

Cuba anda perhatikan, orang yang selalu sibuk mengkritik dan mencari-cari kesalahan orang lain, maka biasanya ia mempunyai sensitiviti kritikan dan perasaan merasa puas yang luar biasa jika melihat orang yang dibencinya terkena suatu musibah. Sehingga seolah-olah seluruh kelenjar yang ada di dalam tubuhnya dipenuhi dengan racun yang membuatnya belum dapat lega dan tenang kecuali jika ia telah mengeluarkan seluruh racun tersebut.

Yang harus anda lakukan adalah tekad untuk berkarya, membangun dan memberi kemanfaatan kepada orang lain. Tinggalkan kritikan-kritikan yang tidak membina dan jangan sibukkan diri anda dengan kekurangan dan aib orang lain. Karena lalat tidak akan hinggap kecuali pada luka yang membusuk. Setiap orang memerlukan kawan yang selalu dapat saling do’a mendo’akan antara sesama.

Yang harus anda perhatikan adalah diri anda sendiri,periksa dan carilah kekurangan dan aib yang ada pada diri anda, tuduh dan hukumlah diri anda sendiri, sehingga hal ini dapat membuat anda tidak punya waktu lagi untuk memeriksa dan mencai kekurangan orang lain. Akan tetapi sebagian orang bahkan mengaibkan dirinya sendiri, bahkan ia puji, ia agap suci, dan ia selalu membelanya mati-maian, padahal dirinya tersebut dipenuhi dengan aib dan kekurangan.

Untuk balasan yang sesuai dengan perbuatannya, maka Allah s.w.t. mentakdirkan mengutus orang yang akan menyingkap keburukan-keburukan orang seperti ini, yang akan menyebarkan aib dan kekurangannya serta yang akan menyangkal segala ucapan nya, .

Dan sebaliknya siapa yang menutup aib saudara seagama, maka Allah s.w.t. juga akan menutup aib dirinya. Dan siapa yang melindungi dan menjaga kehormatan orang mukmin, maka Allah s.w.t. akan mentakdirkan seseorang yang juga akan menjaga dan melindungi kehormatan dirinya, sebagai balasan yang setimpal.

Wallahualam..

p/s: Dah 1 Ramadhan.. Selamat Berpuasa yaa :)

Sunday, 23 June 2013

Keep Health in the Haze



Here is some of the step that you need to take:

1. Keep the haze out

Before going out of the house, make sure all your windows and ventilation outlets are closed. It is better to come back to stale air rather than a million haze particles that will stay inside for a long while. Practice this until the city’s air purity level goes up to ‘moderate’ and ‘good’. Constantly check the news updates and Department of Environment’s website to keep in the know.

2. Use air purifier indoor
Once you get back home, always turn on the air purifier to filter the air – because the soft particles of haze could still seep into the house even after closing all ventilation. If you are yet to have an air purifier at home, try boiling some water and then let the steam fills up the room to clear the air.

3. Drink at least 2 litres of water a day

The key is to stay hydrated. Haze toxins absorbed by our lungs and skin force our kidneys to work extra hard, hence we need to help them in excreting the toxins by staying hydrated.

4. Stay away from alcohol & coffee

In regards to the previous point, alcohol and coffee dehydrate our system – which makes it even harder for the kidneys to function in hazy days like these. It is hard to go coffee-less, but stay strong for the sake of well-functioning kidneys!

5. Boost your immunity with superfoods

Healthy diet is important at all times, but in hazy days – it is a definite must. If you are determined to not suffer from scratchy throat or runny nose, then do your part: eat healthily. Make sure you have sufficient daily intake of: protein, calcium, refined carbs, and ‘good’ fats. With balanced diet – you should have enough amount of vitamin C, E, and Omega-3 without having to source them from capsules. For a balanced diet guide, read our feature here.

6. Must-have items in your bag: face mask, eye drops, water bottle, tissue, wet wipes

Stay indoor as much as possible, but when you do have to go out, put on a face mask. These items could be your instant fixes in cases of red eyes, scratchy throat, and mild trouble of breathing. After going outdoor, wipe your hands immediately.

7. Wash your hands & face regularly

As much as we try to not be exposed to the toxins, our skin still absorbs them. Be fussy about washing hands and face in public places. After going out, shower immediately to cleanse away the toxin residues.

8. See the doctors immediately after health problems

For those with breathing problems (eg. asthma) and skin problems (eg. eczema), always be prepared with your medical solutions during the haze period. For those who experience sudden health problems, especially to do with breathing, see the doctor immediately. However, be informed it is common to experience runny nose because the body produces extra mucus to excrete the toxins.

P/S : hard to breathe sometimes because I have asthma

Friday, 14 June 2013

Just be Yourself

Pesanan buat pelajar2 sekolah rendah, menengah & asrama..
yg pernah (dibuli, dipukul & dibelasah) dgn teruk ketika di sekolah..


no matter what, once in ur life, someone will (hurt) u !!..
that someone, will take all that u are and rip it into pieces..

but through the breakdown, u will (learn) something about urself..
u will learn that u are actually (strong) enough to handle it (alone)..

"think of them like a (sand paper), they may scratch and hurt u a bit..
but in the end, u will end up (polished), while they end up (useless).."

remember, u are the (chosen one) among hundreds of people..
because, u are not the same type as others do..

"they always laugh at u because u are different..
but, u will laugh at them because they're all the same.."

and that is why, enemies may get jealous and angry with u..
so, they will make sure that u are suffer with (pain) and (blood)!!

no matter how hard u have been suffered in ur life before..
how many of ur (tears) which no one would hear and see..

plez, dun't u ever (revenge) of what they have been done to u..
lets bygone be bygone.. be matured and gentleman...

in the future, plez don't be like a (Gangster) as them does..
be a (Superhero), that will help many people in danger..

build a strong (confidence) and (strength) in your soul..
stay (focus) and high (commitment) of what u doing right now..

soon, u will find a success path through ur journey..
because, u already have a lot of (experience) during ur lifetime..

remember that; "u are not alone..."
because; "Allah, will always besides u..."

p/s : final exam berakhir tadi petang.. fuhh lega..

Saturday, 8 June 2013

Along

"Apa nak jadi dengan kau ni Along? Bergaduh! Bergaduh! Bergaduh! Kenapa kau degil sangat ni? Tak boleh ke kau buat sesuatu yang baik, yang tak menyusahkan aku?" Marah ibu. Along hanya membungkam. Tidak menjawab sepatah apapun. "Kau tu dah besar Along. Masuk kali ni dah dua kali kau ulang ambil SPM, tapi kau asyik buat hal di sekolah. Cuba la kau ikut macam Angah dengan Alang tu. Kenapa kau susah sangat nak dengar nasihat orang hah?" Leter ibu lagi.

Suaranya kali ini sedikit sebak bercampur marah. Along terus membatukan diri. Tiada sepatah kata pun yang keluar dari mulutnya. Tiba-tiba dia melihat si ibu bergegas pergi mencari sesuatu dan kembali semula dengan rotan di tangannya. Kali ini darah Along mula menderau. Dia berdoa dalam hati agar ibu tidak memukulnya lagi seperti selalu. "Sekarang kau cakap, kenapa kau bergaduh tadi? Kenapa kau pukul anak pengetua tu? Cakap Along, cakap!" Jerkah ibu.

Along semakin berdebar-debar namun dia tidak dapat berkata-kata. Suaranya bagai tersekat di kerongkong. Malah, dia juga tidak tahu bagaimana hendak menceritakan hal sebenar. Si ibu semakin bengang. "Jadi betul la kau yang mulakan pergaduhan ye!? Nanti kau, suka sangat cari penyakit, sekarang nah, rasakan!" Si ibu merotan Along berkali-kali dan berkali-kali jugaklah
Along menjerit kesakitan. "Sakit bu, sakit…maafkan Along bu, Along janji tak buat lagi.Bu, jangan pukul bu..sakit bu.. "

Along meraung meminta belas si ibu agar tidak merotannya lagi. "Tau sakit ye, kau bergaduh kat sekolah tak rasa sakit?" Balas ibu lagi. Kali ini semakin kuat pukulan si ibu menyirat tubuh Along yang kurus itu. "Bu, ampunkan Along bu,bukan Along yang mulakan, bukan Along bu, sakit bu..!!" Rayu Along dengan suara yang tersekat-sekat menahan pedih. Along memaut kaki si ibu. Berkali-kali dia memohon maaf daripada ibunya namun siratan rotan tetap mengenai tubuhnya.

Along hanya mampu berdoa. Dia tidak berdaya lagi menahan tangisnya. Tangis bukan kerana sakitnya dirotan, tapi kerana memikirkan tidak jemukah si ibu merotannya setiap hari. Setelah hatinya puas, si ibu mula berhenti merotan Along. Tangan Along yang masih memaut kakinya itu di tepis kasar. Along menatap mata ibu. Ada manik-manik kaca yang bersinar di kelopak mata si ibu. Along memandang dengan sayu. Hatinya sedih kerana telah membuatkan ibunya menangis lagi kerananya.

Malam itu, Along berjaga sepanjang malam.. Entah mengapa matanya tidak dapat dilelapkan. Dia asyik teringatkan peristiwa dirotan ibu petang tadi. Begitulah yang berlaku apabila ibu marahkannya. Tapi kali ini marah ibu sangat memuncak. Mungkin kerana dia menumbuk anak pengetua sewaktu di sekolah tadi menyebabkan pengetua hilang sabar dan memanggil ibunya ke sekolah untuk membuat aduan kesekian kalinya. Sewaktu di bilik pengetua, Along sempat menjeling ibu di sebelah..Namun, dia tidak diberi kesempatan untuk bersuara. Malah, semua kesalahan itu di dilemparkan kepadanya seorang.

Si Malik anak pengetua itu bebas seolah-olah sedikit pun tidak bersalah dalam hal ini. Along mengesat sisa-sisa air mata yang masih bertakung di kelopak matanya. Dia berlalu ke meja tulis mencapai minyak sapu lalu disapukan pada bekas luka yang berbirat di tubuhnya dek rotanan ibu tadi. Perlahan-lahan dia menyapu ubat namun masih tetap terasa pedihnya. Walaupun sudah biasa dirotan, namun tidak seteruk kali ini.

Along merebahkan badannya. Dia cuba memejamkan mata namun masih tidak mahu lelap. Seketika wajah ibu menjelma diruang ingatannya. Wajah ibu suatu ketika dahulu sangat mendamaikan pada pandangan matanya. Tetapi, sejak dia gagal dalam SPM, kedamaian itu semakin pudar dan hanya kelihatan biasa dan kebencian di wajah tua itu. Apa yang dibuat serba tidak kena pada mata ibu. Along sedar, dia telah mengecewakan hati ibu dahulu kerana mendapat keputusan yang corot dalam SPM.

Tetapi Along tidak pernah ambil hati dengan sikap ibu walau adakalanya kata-kata orang tua itu menyakiti hatinya. Along sayang pada ibu. Dialah satu-satunya ibu yang Along ada walaupun kasih ibu tidak semekar dahulu lagi. Along mahu meminta maaf. Dia tidak mahu menjadi anak derhaka. Fikirannya terlalu cacamarba, dan perasaannya pula semakin resah gelisah. Akhirnya, dalam kelelahan melayani perasaan, Along terlelap juga.

Seminggu selepas peristiwa itu, si ibu masih tidak mahu bercakap dengannya. Jika ditanya, hanya sepatah dijawab ibu. Itupun acuh tidak acuh sahaja. Pulang dari sekolah, Along terus menuju ke dapur. Dia mencangak mencari ibu kalau-kalau orang kesayangannya itu ada di situ. Along tersenyum memandang ibu yang terbongkok-bongkok mengambil sudu di bawah para dan kemudian mencacap makanan yang sedang dimasak itu. Dia nekad mahu menolong. Mudah-mudahan usahanya kali ini berjaya mengambil hati ibu.

Namun, belum sempat dia melangkah ke dapur, adik perempuannya yang baru pulang daripada mengaji terus meluru ke arah ibu. Along terperanjat dan cuba berselindung di sebalik pintu sambil memerhatikan mereka. "Ibu..ibu masak apa ni? Banyaknya lauk, ibu nak buat kenduri ye!?" Tanya Atih kehairanan. Dia tidak pernah melihat ibunya memasak makanan yang pelbagai jenis seperti itu. Semuanya enak-enak belaka. Si ibu yang lincah menghiris sayur hanya tersenyum melihat keletah anak bongsunya itu.

Sementara Along di sebalik pintu terus memerhatikan mereka sambil memasang telinganya. "Ibu, Atih nak rasa ayam ni satu boleh?" "Eh! jangan, nanti dulu… Ibu tau Atih lapar, tapi tunggulah Kak Ngah dengan Alang balik dulu. Nanti kita makan sekali. Pergi naik atas mandi dan tukar baju dulu ye!" Si ibu bersuara lembut. Along menarik nafas panjang dan melepaskannya perlahan…"Anak-anak kesayangan ibu nak balik rupanya" bisik hati kecil Along. "Kak Ngah dengan Alang nak balik ke ibu?" Soalnya lagi. Atih masih belum berganjak dari dapur. Si ibu mengangguk sambil tersenyum.

Di wajahnya jelas menampakkan kebahagiaan. "Oooo.. patutlah ibu masak lauk banyak-banyak. Mmm bu, tapi Atih pelik la. Kenapa bila Along balik, ibu tak masak macam ni pun?" Along terkejut mendengar soalan Atih. Namun dia ingin sekali tahu apa jawapan dari ibunya. "Along kan hari-hari balik rumah? Kak Ngah dengan Alang lain, diorang kan duduk asrama, balik pun sebulan sekali ja!" Terang si ibu. "Tapi, ibu tak penah masak lauk macam ni untuk Along pun!" Soal Atih lagi. Dahinya sedikit berkerut dek kehairanan. Along mula terasa sebak.

Dia mengakui kebenaran kata-kata adiknya itu namun dia tidak mahu ada perasaan dendam atau marah walau secalit pun pada ibu yang sangat disayanginya. "Dah tu, pergi mandi cepat. Kejap lagi kita pergi ambil Kak Ngah dengan Alang dekat stesen bas" Arah ibu. Dia tidak mahu Atih mengganggu kerja-kerjanya di dapur dengan menyoal yang bukan-bukan. Malah ibu juga tidak senang jika Atih terus bercakap tentang Along. Pada ibu, Along anak yang derhaka yang selalu menyakiti hatinya. Apa yang dikata tidak pernah didengarnya. Selalu pula membuat hal di sekolah mahupun di rumah. Disebabkan itulah ibu semakin hilang perhatian pada Along dek kerana marah dan kecewanya.

Selepas ibu dan Atih keluar, Along juga turut keluar. Dia menuju ke Pusat Bandar sambil jalan-jalan buat menghilangkan tekanannya. Tiba di satu kedai, kakinya tiba-tiba berhenti melangkah. Matanya terpaku pada sepasang jubah putih berbunga ungu yang di lengkapi dengan tudung bermanik. "Cantiknya, kalau ibu pakai mesti lawa ni" Dia bermonolog sendiri. Along melangkah masuk ke dalam kedai itu.

Sedang dia membelek-belek jubah itu, bahunya tiba-tiba disentuh seseorang. Dia segera menoleh. Rupa-rupanya itu Fariz, sahabatnya. "Laa..kau ke, apa kau buat kat sini?" tanya Along ingin tahu sambil bersalaman dengan Fariz. "Aku tolong jaga butik kakak aku. Kau pulak buat apa kat sini?" soalnya pula. "Aku tak de buat apa-apa, cuma nak tengok-tengok baju ni. Aku ingat nak beli dan hadiahkan kepada mak aku" Jelas Along jujur. "Waa..bagus la kau ni Azam. Kalau kau nak beli, aku bagi potongan harga 50%. Macam mana?" Terlopong mulut Along mendengar tawaran Fariz itu. "Betul ke ni Riz? Nanti marah kakak kau!" Along meminta kepastian.

"Untuk kawan baik aku, kakak aku mesti bagi punya!" Balas Fariz meyakinkannya. "Tapi aku kena beli minggu depan la. Aku tak cukup duit sekarang ni." Cerita Along agak keseganan. Fariz hanya menepuk bahunya sambil tersenyum. "Kau ambik dulu, lepas tu kau bayar sikit-sikit." Kata Fariz . Along hanya menggelengkan kepala tanda tidak setuju. Dia tidak mahu berhutang begitu. Jika ibunya tahu, mesti dia dimarahi silap-silap dipukul lagi. Pada kau ada berapa ringgit sekarang ni?" soal Fariz yang benar-benar ingin membantu sahabatnya itu.

Along menyeluk saku seluarnya dan mengeluarkan dompet berwarna hitam yang semakin lusuh itu. "Tak sampai sepuluh ringgit pun Riz, tak pe lah, aku datang beli minggu depan. Kau jangan jual dulu baju ni tau!" pesan Along bersungguh-sungguh. Fariz hanya mengangguk senyum.

Hari semakin lewat. Jarum pendek sudah melangkaui nombor tujuh. Setelah tiba, kelihatan Angah dan Alang sudah berada di dalam rumah. Mereka sedang rancak berbual dengan ibu di ruang tamu. Dia menoleh ke arah mereka seketika kemudian menuju ke dapur. Perutnya terasa lapar sekali kerana sejak pulang dari sekolah petang tadi dia belum makan lagi. Penutup makanan diselak. Syukur masih ada sisa lauk-pauk yang ibu masak tadi bersama sepinggan nasi di atas meja.

Tanpa berlengah dia terus makan sambil ditemani Si Tomei, kucing kesayangan arwah ayahnya. "Baru nak balik waktu ni? Buat hal apa lagi kat luar tu?" Soalan ibu yang bernada sindir itu tiba-tiba membantutkannya daripada menghabiskan sisa makanan di dalam pinggan. "Kenapa tak makan kat luar ja? Tau pulak, bila lapar nak balik rumah" Leter ibu lagi. Along hanya diam. Dia terus berusaha mengukir senyum dan membuat muka selambar seperti tidak ada apa-apa yang berlaku. Tiba-tiba Angah dan Alang menghampirinya di meja makan. Mereka berdiri di sisi ibu yang masih memandang ke arahnya seperti tidak berpuas hati.

"Along ni teruk tau. Suka buat ibu susah hati. Kerana Along, ibu kena marah dengan pengetua tu" Marah Angah, adik perempuannya yang sedang belajar di MRSM. Along mendiamkan diri. Diikutkan hati, mahu saja dia menjawab kata-kata adiknya itu tetapi melihat kelibat ibu yang masih di situ, dia mengambil jalan untuk membisu sahaja. "Along! Kalau tak suka belajar, berhenti je la. Buat je kerja lain yang berfaedah daripada menghabiskan duit ibu”" Sampuk Alang, adik lelakinya yang menuntut di sekolah berasrama penuh.

Kali ini kesabarannya benar-benar tercabar. Hatinya semakin terluka melihat sikap mereka semua. Dia tahu, pasti ibu mengadu pada mereka. Along mengangkat mukanya memandang wajah ibu. Wajah tua si ibu masam mencuka. Along tidak tahan lagi. Dia segera mencuci tangan dan meluru ke biliknya. Perasaannya jadi kacau. Fikirannya bercelaru.. Hatinya pula jadi tidak keruan memikirkan kata-kata mereka. Along sedar, kalau dia menjawab, pasti ibu akan semakin membencinya.

Along nekad, esok pagi-pagi, dia akan tinggalkan rumah. Dia akan mencari kerja di Bandar B. Kebetulan cuti sekolah selama seminggu bermula esok. Seperti yang dinekadkan, pagi itu selesai solat subuh, Along terus bersiap-siap dengan membawa beg sekolah berisi pakaian, Along keluar daripada rumah tanpa ucapan selamat. Dia sekadar menyelitkan nota buat si ibu menyatakan bahawa dia mengikuti program sekolah berkhemah di hutan selama seminggu.

Niatnya sekadar mahu mencari ketenangan selama beberapa hari. Justeru dia terpaksa berbohong agar ibunya tidak bimbang dengan tindakannya itu. Along menunggang motorsikalnya terus ke Pusat Bandar untuk mencari pekerjaan. Nasib menyebelahinya. Tengah hari itu, dia diterima bekerja dengan Abang Joe sebagai pembantu di bengkel membaiki motorsikal. Upahnya lima belas ringgit sehari. Along rasa sangat bersyukur dan gembira. Gembira kerana tidak lama lagi, dia dapat membelikan jubah untuk ibu.

Hari ini hari ke empat Along keluar daripada rumah. Si ibu sedikit gelisah memikirkan apa yang dilakukan Along di luar. Dia juga berasa agak rindu dengan Along. Entah mengapa hati keibuannya agak tersentuh setiap kali memandang bilik Along. Tetapi kerinduan dan kerisauan itu terubat apabila melihat gurau senda anak-anaknya yang lain.

Seperti hari-hari yang sebelumnya, Along bekerja keras membantu Abang Joe di bengkelnya. Sydah lebih 10 hari Along bekerja di situ. Sikap Abang Joe yang baik dan kelakar itu sedikit sebanyak mengubat hatinya yang luka. Abang Joe baik. Dia banyak membantu Along antaranya menumpangkan Along di rumahnya dengan percuma. "Azam, kalau aku tanya kau jangan marah ke?" Soal Abang Joe tiba-tiba sewaktu mereka menikmati nasi bungkus tengah hari itu. "Macam serius jer bunyinya Abang Joe?" Along kehairanan. "Sebenarnya, kau lari dari rumah kan?"

Along tersedak mendengar soalan itu. Nasi yang disuap ke dalam mulutnya tersembur keluar. Matanya juga kemerah-merahan menahan sedakan. Melihat keadaan Along itu, Abang Joe segera menghulurkan air. "Kenapa lari dari rumah? Bergaduh dengan parents?" Tanya Abang Joe lagi cuba menduga. Soalan Abang Joe itu benar-benar membuatkan hati Along sebak. Along mendiamkan diri. Dia terus menyuap nasi ke dalam mulut dan mengunyah perlahan. Dia cuba menundukkan mukanya cuba menahan perasaan sedih.

"Azam, kau ada cita-cita tak ataupun ada impian apa-apa ke?" Abang Joe mengubah topik setelah melihat reaksi Along yang kurang selesa dengan soalannya tadi. "Ada!" Jawab Along pendek. "Kau nak jadi apa satu masa nanti? Jurutera? Doktor? Cikgu? Pemain bola? Mekanik macam aku atau apa?" Along menggeleng-gelengkan kepala. "Semuanya tidak! Cuma satu je, saya nak mati dalam pangkuan ibu saya." Jawab Along disusuli ketawanya. Abang Joe melemparkan tulang ayam ke arah Along yang tidak serius menjawab soalannya itu.

"Ala, gurau ja la Abang Joe… Sebenarnya, saya nak bawa ibu saya ke Mekah dan saya nak jadi anak yang soleh!" Perlahan sahaja suaranya namun masih jelas didengari telinga Abang Joe. Abang Joe tersenyum mendengar jawapannya. Dia bersyukur di dalam hati kerana mengenali seorang anak yang begitu baik. Dia sendiri sudah bertahun-tahun membuka bengkel itu namun belum pernah ada cita-cita mahu menghantar ibu ke Mekah.

Setelah tamat waktu rehat, mereka menyambung kerja masing-masing. Tidak seperti selalu, petang itu Along kelihatan banyak berfikir. Mungkin terkesan dengan soalan Abang Joe sewaktu makan tadi. "Abang Joe, hari ni, saya nak balik rumah …terima kasih banyak kerana jaga saya beberapa hari ni" Ucap Along sewaktu selesai menutup pintu bengkel. Abang Joe yang sedang mencuci tangannya hanya mengangguk. Hatinya gembira kerana akhirnya anak muda itu mahu pulang ke pangkuan keluarga.

Sebelum berlalu, Along memeluk lelaki bertubuh sasa itu. Ini menyebabkan Abang Joe terasa agak sebak. "Abang Joe, jaga diri baik-baik. Barang-barang yang saya tinggal kat rumah Abang Joe tu, saya hadiahkan untuk Abang Joe" Kata Along lagi. "Tapi, kau kan boleh datang bila-bila yang kau suka ke rumah aku!?" soal Abang Joe. Dia risau kalau-kalau Along menyalah-anggap tentang soalannya tadi.

Along hanya senyum memandangnya. "Tak apa, saya bagi kat Abang Joe. Abang Joe, terima kasih banyak ye! Saya rasa tak mampu nak balas budi baik abang. Tapi, saya doakan perniagaan abang ni semakin maju" Balasnya dengan tenang. Sekali lagi Abang Joe memeluknya bagai seorang abang memeluk adiknya yang akan pergi jauh.

Berbekalkan upahnya, Along segera menuju ke butik kakak Fariz untuk membeli jubah yang diidamkannya itu. Setibanya di sana , tanpa berlengah dia terus ke tempat di mana baju itu disangkut. "Hey Azam, mana kau pergi? Hari tu mak kau ada tanya aku pasal kau. Kau lari dari
rumah ke?" Soal Fariz setelah menyedari kedatangan sahabatnya itu. "Along hanya tersengeh menampakkan giginya. "Azam, mak kau marah kau lagi ke? Kenapa kau tak bagitau hal sebenar pasal kes kau tumbuk siMalik tu?" "Tak pe lah, perkara dah berlalu.lagipun, aku tak nak ibu aku terasa hati kalau dia dengar tentang perkara ni”, Terang Along dengan tenang.

"Kau jadi mangsa Azam. Tengok, kalau kau tak bagitau, mak kau ingat kau yang salah”, kata Fariz lagi. "Tak apa lah Riz, aku tak nak ibu aku sedih. Lagipun aku tak kisah, aku sangat sayangkan Ibu aku!" "Azam..kau ni.." "Aku ok, lagipun aku tak mahu menyusahkan lagi ibu aku. Aku tak nak dia sedih dan ingat kisah tu lagi" Jelas Along memotong kata-kata si sahabat yang masih tidak berpuas hati itu.

"Aku nak beli jubah ni Riz. Kau tolong balutkan ek, jangan lupa lekat kad ni sekali, ok!" pinta Along sambil menyerahkan sekeping kad berwarna merah jambu. "No problem, tapi, mana kau dapat duit? Kau kerja ke?" Soal Fariz ingin tahu. "Aku kerja kat bengkel Abang Joe. Jadi pembantu dia” Terang Along. "Abang Joe mana ni?" "Yang buka bengkel motor kat Jalan Selasih sebelah kedai makan pakcik kantin kita tu!" Jelas Along dengan panjang lebar. Fariz mengangguk. "Azam, kau nak bagi hadiah ni kat mak kau bila?"
"Hari ni laâ.." Balas Along.
"Ooo hari lahir ibu kau hari ni ya?"
"Bukan, minggu depan"
"Habis? Kenapa kau tak tunggu minggu depan je?" Soal Fariz lagi.
"Aku rasa hari ni je yang sempat untuk aku bagi hadiah ni. Lagipun, aku harap lepas ni ibu aku tak marah aku lagi" Jawabnya sambil mengukir senyum.

Along keluar daripada kedai. Kelihatan hujan mulai turun. Namun Along tidak sabar menunggu untuk segera menyerahkan hadiah itu untuk ibu. Sambil menunggang, Along membayangkan wajah ibu yang sedang tersenyum menerima hadiahnya itu. Motorsikalnya sudah membelok ke Jalan Nuri II. Tiba di simpang hadapan lorong masuk ke rumahnya, sebuah kereta wira yang dipandu laju cuba mengelak daripada melanggar seekor anjing yang tiba-tiba muncul di depannya. Pemandu kereta itu menekan brek dan mengelak tapi dek jalan yang licin, ia hilang kawalan. terus merempuh Along dari depan yang tidak sempat mengelak.

Akibat perlanggaran yang kuat itu, Along terpelanting ke tengah jalan dan mengalami hentakan yang kuat di kepala dan belakangnya. Topi keledar yang dipakainya mengalami retakan dan tercabut daripada kepalanya. Along membuka matanya perlahan-lahan dan terus mencari hadiah untuk si ibu. Dengan sisa kudrat yang ada, dia cuba mencapai hadiah yang tercampak berhampirannya itu. Dia menggenggam kuat cebisan kain dan kad yang terburai dari kotak itu.

Darah semakin membuak-buak keluar dari hidungnya. Kepalanya juga terasa sangat berat, pandangannya berpinar-pinar dan nafasnya semakin tersekat-sekat. Dalam keparahan itu, Along melihat kelibat orang yang sangat dikenalinya sedang berlari ke arahnya. Serta merta tubuhnya terus dirangkul wanita tersebut. Dia tahu, wanita itu adalah ibunya. Terasa bahagia sekali apabila dahinya dikucup saat itu.

Along gembira. Itu kucupan daripada ibunya. Dia juga dapat mendengar suara Angah, Alang dan Atih memanggil-manggil namanya. Namun tiada suara yang keluar dari kerongkongnya saat itu. Along semakin lemah. Namun, dia kuatkan semangat dan cuba menghulurkan jubah dan kad yang masih di genggamannya itu. "Ha..ha..hadiiiiah uuuntuk iiiiiibu" Itu saja yang termampu diucapnya sambil berusaha mengukir senyuman. Senyuman terakhir buat ibu yang sangat dicintainya. Sebaik habis mengukir senyuman bahagia itu, Along terasa kesakitannya sudah tidak tertahan lagi. Suara ibu, Angah, Alang dan Atih semakin sayup terdengar. Matanya sudah sangat berbinar. Di gagahnya menahan matanya untuk terus menatap wajah ibunya selama yang mungkin.

Along sudah kelihatan hampir tidak sedarkan diri. Si ibu begitu cemas bercampur sebak dan sedih. Kepala dan tubuh Along dipeluknya sambil dicium berkali-kali. Air matanya merembes keluar bagai tidak dapat ditahan lagi. Pandangan Along semakin kelam. Sebelum matanya tertutup rapat, terasa ada air hangat yang menitik ke wajahnya. Akhirnya, Along terkulai dalam pangkuan ibu dan dia pergi untuk selama-lamanya.

Along di bawa ke hospital dan disahkan sudah meninggal dunia. Siibu menangis semahu-mahunya menyesali tindakannya terhadap Along. Dia lebih menurut nafsu dan emosi. Along sudah pergi untuk selama-lamanya. Tangisan dan penyesalan tidak akan mengembalikan Along ke pangkuannya semula. Sebaik pengebumian jenazah Along, si ibu terus duduk di sisi kubur Along bersama Angah, Alang dan Atih. Begitu juga perasaan yang dirasai Angah, Alang dan Atih. Masing-masing berasa pilu dan sedih dengan pemergian seorang abang yang selama ini disisihkan.

Sedang melayani perasaan masing-masing, Fariz tiba-tiba muncul. Dia terus mendekati wanita separuh umur itu lalu mencurahkan segala apa yang dipendamnya selama ini. "Makcik, ampunkan segala kesalahan Azam. Azam tak bersalah langsung dalam kes pergaduhan tu makcik. Sebenarnya, waktu Azam dan saya sibuk menyiapkan lukisan, Malik datang dekat kami.. Dia sengaja cari pasal dengan Azam dengan menumpahkan warna air dekat lukisan Azam. Lepas tu, dia ejek-ejek Azam. Dia cakap Azam anak pembunuh. Bapa Azam seorang pembunuh dan dia jugak cakap, ibunya iaitu mak cik sebagai seorang perempuan gila. Azam pukul Malik sebab tak sanggup mendengar Malik menghina ibu dan ayahnya"

Cerita Fariz dengan nada sebak. Si ibu terkejut mendengarnya. Terbayang di ruang matanya pada ketika dia merotan Along kerana kesalahan menumbuk Malik. "Tapi, kenapa arwah tidak ceritakan pada makcik Fariz? Soalnya dengan sedu sedan. "Sebab..Azam tak mahu makcik sedih dan teringat kembali peristiwa itu. Dia cakap, dia tak nak makcik jatuh sakit lagi, dia tak nak mengambil semua ketenangan yang makcik ada sekarang walaupun dia disalahkan, dia terima. Tapi dia tak sanggup tengok makcik dimasukkan ke hospital sakit jiwa semula" Terang Fariz lagi. Dia berasa puas kerana dapat menyatakan kebenaran bagi pihak sahabatnya itu.

Siibu terdiam mendengar penjelasan Fariz. Lidahnya kelu untuk berkata-kata lagi. Terasa seluruh anggota badannya menjadi Lemah. Berbagai perasaan mencengkam hatinya. Sungguh hatinya terasa sangat pilu dan terharu dengan pengorbanan si anak yang selama ini dianggap anak derhaka.

Dengan lemah, wanita itu mengeluarkan bungkusan yang hampir relai dari beg tangannya. Sekeping kad berwarna merah jambu bertompok darah yang kering dibukanya lalu dibaca. ˜Buat ibu yang sangat dikasihi, ampunkanlah salah silap Along selama ini. Andai Along melukakan hati ibu, Along pinta sejuta kemaafan. Terimalah maaf Along bu..Along janji tak kan membuatkan ibu marah lagi. Ibu, Along sayang ibu selama-lamanya. Selamat hari lahir ibu dan terimalah hadiah ini dari anakmu yang banyak menyusahkanmu....UNTUKMU IBU!"

Kad itu dilipat dan dicium. Air matanya sekali lagi melunjur deras berjurai membasahi pipi. Sekali lagi siibu menangis semahu-mahunya. Segala perasaan sedih, pilu, sayang, menyesal dan marahkan diri bercampur baur di dalam dadanya. Setelah beberapa lama, siibu tenang semula. Di dalam hatinya siibu berkata "Ya Allah!! Aku mohon ampun padamu atas apa yang sahaja kesalahan aku kepada anak ini. Kau saksikanlah Ya Allah bahawa aku meredainya sebagai anak yang soleh.. Engkau tempatkanlah Along anakku ini di dalam syurgaMu yang kekal abadi!"

Mereka terus terkenangkan Along... sedangkan di depan mereka di sebalik alam nyata, berdiri ruh Along memerhatikan Ibunya dan mereka. Along hanya tersenyum melihat keluarganya yang sudah menyaksikan kebenarannya. Along berbahagia menerima kiriman doa yang sangat berharga dari Ibunya..... Ruh Along terus terbang jauh-jauh menuju kesejahteraan dan kebahagiaan yang sebenarnya di alam sana...