Doakan Kejayaan Seluruh Umat Islam di Dunia.. #PrayForUmmah
Rabbir Yassir Wala Tu'assir Rabbi Tammim Bil Khair

Saturday, 18 May 2013

Mencegah dan Membuang Virus di Facebook

Assalamualaikum....



Aku dah berjumpa dengan macam-macam virus facebook yang tersebar di kalangan Facebook's friends aku. Virus facebook ini boleh muncul dalam pelbagai bentuk dan mempunyai agenda tersendiri, ada yang auto chat 'Hi', mengawal akaun Facebook pengguna atau spam newsfeed kawan-kawan.

Kebanyakan applikasi virus nampak seperti tidak merbahaya. Sebenarnya, ada applikasi yang meniru applikasi Facebook yang sah seperti notification atau wall post. Jika seseorang mendapat notification telah di-tag di dalam satu gambar, perkara pertama orang tersebut akan fikir ialah kelik notification tersebut, sebelum berfikir ke mana notification tersebut menuju.

Perkara buruk akan berlaku selepas kelik link tersebut. Selalunya, sesuatu applikasi akan meminta kelulusan pengguna supaya applikasi dapat berinteraksi dengan akaun pengguna, tapi, aku pernah berjumpa dengan satu link yang seperti tidak memerlukan kelulusan pengguna, tapi telah meluluskan dirinya sendiri setelah pengguna kelik link tersebut.

Setelah applikasi yang berniat jahat ini dapat kelulusan dari pengguna, beberapa perkara boleh terjadi. Antara kes yang sering dijumpai, applikasi tersebut akan spam wall kawan-kawan dan akan membuat sedikit kekacauan. Kes terburuk yang boleh terjadi ialah, applikasi tersebut boleh mencuri data peribadi pengguna, memantau aktiviti, atau menggunakan akaun Facebook pengguna untuk menyebarkan virus.

Apa yang aku hendak ceritakan seterusnya ialah bagaimana hendak mengenal pasti virus Facebook dan cara untuk membuangnya.


APA YANG PERLU DIBERI PERHATIAN

Salah satu virus yang sering kali muncul sekarang ini ialah wall post yang memberitahu tentang "periksa jika ada kawan yang telah memadam anda -url" atau chat yang berkata "mari lihat gambar anda yang di-tag -url" dan salah satunya aku tunjukkan di bawah.


Seperti yang kamu boleh nampak, di wall post tersebut terdapat satu link. Jika kamu kelik link tersebut, kamu akan dibawa ke satu laman lain dan yang paling penting jangan kelik allow atau log in.




Jika kamu menerima notification yang mencurigakan, dan ingin mengesahkan kesahihannya, pergi ke profile kamu dengan kelik butang Profile di bahagian atas Facebook daripada kelik link yang diberikan.



APA PERLU BUAT JIKA TELAH DIJANGKITI VIRUS FACEBOOK ?


Jika kamu pernah ataupun secara tidak sengaja telah kelik dan memberi kelulusan kepada applikasi yang disyaki, ikut langkah-langkah ini untuk menarik balik kelulusan dan melindungi akaun Facebook kamu.

Kelik butang Account kemudian kelik Account Settings




Kelik Apps kemudian kenal pasti applikasi yang kamu rasa pelek atau sudah tidak digunakan. dalam kes aku, aku telah kenal pasti satu applikasi yang dinamakan "comments". Kelik tanda X untuk membuang atau menarik balik kelulusan terhadap applikasi tersebut.



Aplikasi tersebut tidak lagi dapat mengawal akaun Facebook pengguna setelah pengguna telah membuang applikasi tersebut dengan cara ini.


LANGKAH BERJAGA-JAGA

Bukanlah sesuatu yang susah bagi kamu mengikut langkah-langkah yang di atas walaupun kamu berfikir yang akaun Facebook kamu selamat. Melihat kesemua senarai applikasi akaun facebook kamu dan membuang mana-mana yang tidak digunakan lagi.

Jika kamu melihat wall post atau menerima chat daripada akaun kawan, kamu boleh block applikasi tersebut untuk memastikan kamu tidak akan tesilap langkah pada masa akan datang. Bagi Facebook Interface yang baru (aku tak suka Facebook berubah2) , kamu boleh kelik linktersebut dan kamu akan dibawa ke satu laman yang meminta pengesahan pengguna

Kelik link dan kemudian kelik Report app


Isi borang report tersebut, bagi aku, aku pilih sebagai spam, kemudian kelik Report, kemudian satu laman lain akan muncul kelik remove or restrict it.





Aplikasi tersebut tidak akan lagi mengacau pengguna sebaik sahaja kamu telah menghalang applikasi tersebut daripada berinteraksi dengan akaun Facebook kamu.


PERLAKSANAAN TERBAIK


Virus Facebook tidak akan selalu mengikut apa yang aku nyatakan di atas, jadi untuk mempunyai pertahanan yang baik terhadap akaun Facebook kamu, ialah dengan sentiasa berwaspada terhadap persekitaran media kamu. Aku akan tinggalkan beberapa tips untuk pengguna berada dalam keadaan selamat di Facebook.


  • Jangan menganggap link atau masej dari kawan ialah selamat
  • Perhatikan link yang kamu kelik
  • Perbesarkan link yang dikecilkan (copy url, kemudian paste di new tab)
  • Jika ianya terlalu baik, besar kemungkinan ianya adalah virus
  • Sentiasa update browser dan Operating System kamu
  • Jika kamu telah mengenal pasti virus atau applikasi yang mencurigakan, berkongsilah disini melalui komen - pengalaman kamu mungkin dapat membantu orang lain pada masa akan datang.
p/s : berhati-hati terhadap ancaman yang menawarkan perkara yang lumayan.. ingatlah tiada benda yang percuma zaman sekarang nih.. huhu.. semoga berjaya.. oklah nak siapkan cisco online ni sementara tunggu waktu subuh.. wassalam...

6 comments:

  1. oh, terima kasih atas info ni..sangat berguna

    ReplyDelete
  2. Ilmu Berguna..

    http://shafiqhashim.blogspot.com/2013/05/kelab-kipas-blogger-dan-iklan-jualan.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih ya akhi.. Alhamdulillah, sy dah join kelab tu.. terima kasih lagi sekali.. :)

      Delete