Doakan Kejayaan Seluruh Umat Islam di Dunia.. #PrayForUmmah
Rabbir Yassir Wala Tu'assir Rabbi Tammim Bil Khair

Saturday, 13 July 2013

Eratkan Jalinan Ramadan Al-Mubarak : Kisahku Epi. 1

Assalamualaikum..



Kali ni aku nak citer sikit mengenai bulan ramadan sewaktu aku masa kecil-kecil dulu.. haha.. belum citar lagi dah rasa nak ketawa.. Korang mesti anda kenangan yang boleh di katakan manis, suka duka waktu bulan puasa masa kecil-kecil dulu kan?

Aku masih ingat.. Aku mula belajar berpuasa di awal usia 5 tahun. Walaupun tak penuh tapi tetap aku tekad dapat puasa.. hehe. Masa masuk alam persekolahan tadika sampai darjah 3 aku puasa tak penuh tapi bila dah masuk darjah 4 hingga sekarang, Alhamdulillah aku dapat berpuasa penuh walaupun demam ke, migrain ke sebab aku malas nak ganti-ganti puasa ni. Selalunya masa pepetang aku akan bawak bekas ke surau madrasah dan kadang-kadang ke masjid jelutong untuk diisi dengan bubur lambuk (kalau kat penang depa panggil bubur kanji). Selalu arwah makcik aku ataupun ummi aku suruh pergi ambil. pelahan-pelahan la aku mengayuh basikal mini yang ada raga dekat depan.. haha.. mula la beratur. Masa pakcik tu nak tuang bubur ke dalam bekas tu dia ambik, lepas tu dia bagi dekat aku balik. Mula la aku jadi gila jap. Mana taknya sebab panas bekas tu aku pegang.. haha.. siap-siap letak dalam raga basikal merah aku tu. Kayuh dan ke rumah makcik aku tu.. Dulu dapatlah upah seringgit atau 5 kupang.. bertapa valuenya duit masa tu.. seringgit hilang menangis kot.. haha.. balik rumah aku tengok ummi aku dok prepare hidangan.. keja aku simple je.. "wan buka meja tu sat" haha ala meja lipat tu... buka radio dengarlah iklan-iklan.. masa-masa yang dinantikan... "sekarang telah masuk waktu berbuka bagi negeri pulau pinang. bagi di bukit bendera tambah 3 minit... bla.. bla.. bla" Azan!! masa tu tengok air dulu.. kurma makan terpaksa.. walid suruh kan.. haha.. lepas tu solat dulu... lepas solat tu karipap la menjadi favourite utama aku.. Nasi? kalau lauk ayam aku makan.. ikan tak suka sangat.. hehe.. cerewet kan?

Belah malam pulak.. seperti biasa.. bulan puasa je ada kebebasan nak keluar rumah, so gunakan sebaik mungkin.. Keluar nak pergi sembahyang isyak dengan terawih la katakan... alih-alih main sorok-sorok.. memang seronok tak terkata.. sorok tu memang sorok betul-betul la siap beli coklat untuk dimakan masa sorok tu. Balik rumah berpeluh tak terkata.. aku kata lari tadi masa balik dari surau.. haha tapi ummi aku tak percaya, dia tahu aku main bukan solat. Yealah dia penah spy aku masa aku pergi surau.. memang kena tarik telinga la jawabnya..

p/s: nanti aku citar lagi kisah aku di episod 2 k.. apapun selamat berpuasa yop!

2 comments:

  1. Hi…saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://ibu2ahmad.blogspot.com

    ReplyDelete