Semoga Seluruh Umat Islam Mengecapi Kejayaan di Dunia, Akhirat Kelak..
Ya Allah, ya Rahman, ya Rahim,
Saat ini kami mengangkat tangat memohon ke hadrat-Mu, memohon perlindungan dan
pertolongan daripada-Mu, ya Allah. Kami sedar, kami akur, wabak Covid 19 ini adalah
teguran daripada-Mu, ya Allah. Maka, ampunkan segala dosa kami, kesalahan dan kesilapan
kami, ya Allah. bantulah kami, hamba-hamba-Mu yang lemah ini, ya Allah. Angkatlah,
hapuskanlah wabak ini, lenyapkannya, wahai Tuhan Yang Maha Berkuasa.
Rabbir Yassir Wala Tu'assir Rabbi Tammim Bil Khair.

adrr

Monday 6 October 2014

Trip to Cameron Highlands : Day 1

Assalamualaikum...

Kami sampai ke destinasi pertama di Cameron Highlands pada pukul 8.20 pagi iaitu di Cameron Valley Teh House.

Cameron Valley Teh House.

Cameron Valley Tea House mempunyai ciri-ciri persekitaran yang lebih aman kerana lokasi yang agak terpencil. Menghirup teh yang segar dengan mempunyai pemandangan di aras bumbung yang menghadap ke bukit teh, manakala kedai dipenuhi dengan produk-produk kumpulan Bharat terletak di tingkat bawah bersebelahan dengan kaunter kafe. Bagi kebanyakan pelawat yang tiba di Cameron Highlands dari Tapah, rumah teh itu yang merupakan perhentian pertama sebelum Brinchang.

Pintu masuk ke kafe Cameron Valley yang diuruskan oleh Bharat Group

Pemandangan Sekitar di Cameron Valley


Sarapan Pagi

Kami bersarapan pagi di astaka yang terletak di pekan Brinchang.

Harga boleh la.. Tak mahal sangat.. tak murah sangat. Hidangan kami nasi berlauk ayam :)

Taman Agro Tourism

Lokasi pertama -  Taman Agro Tourism

Kami memulakan perjalanan kami selepas waktu solat jumaat. Anggaran dalam 600 m dari lokasi penginapan kami tiba di Taman Agro Tourism. Taman ini bukan saja mempunyai strawberry semata-mata saja tapi mempunyai kehijauan tumbuh-tumbuhan malahan sayur-sayuran yang segar juga turut boleh didapati di sini.

Tomato merupakan sejenis tumbuhan yang buahnya dikenali sebagai sayur dan ditanam sebagai makanan.
Buah tomato.. :)

Dessert ^_^

Kami tiba di puncak Taman Agro Tourism dan singgah sebenar di kafe di sana untuk merasaikan kesegaran pencuci mulut yang pelbagai dan juga dicampur dengan buah strawberry untuk hidangan yang lebih menyerlah serta memikat hati. Kami mencuba Ice Cream Strawberry Float dan sangat penyegarkan dengan suasana nyaman dan sejuk.



Pengunjung boleh memetik dengan sendirinya buah strawberry yang segar. Pengunjung dibenarkan untuk memetik buah strawberry minimum 1/2 setiap raga dan hanya dua orang sahaja dibenarkan dikawasan ladang tersebut. Selain strawberry, pengunjung juga boleh menikmat salad segar yang juga ditanam berhampiran ladang strawberry ini.

Lokasi Kedua : Cactus Valley



Kami juga tidak melepaskan peluang untuk melihat kartus dari secomel saiz hingga saiz yang gergarsi. Disini dapat lihat pelbagai jenis bentuk kartus dan saiz. Pengunjung juga dapat membeli kartus untuk hiasan mengikut citarasa masing-masing.




Inilah pintu masuk ke Cactus Valley dan juga Taman Agro Tourism. Anda akan melalui Cactus Valley terlebih dahulu. Disamping tu, ada juga kedai-kedai di tepi, sepanjang perjalanan ke taman tersebut di penuhi kedai menjual cenderamata, key-chain, ice cream, baju dan lain-lain lagi.



Lepas tu, kami ke Ladang Teh Boh, Cameron pada pukul 5.30 ptg, malangnya dah tutup pun. Masa operasi ladang ini bermula dari 9.00 pg - 4.30 ptg. So dapat la tangkap gambar diluar kawasan iaitu jalan ke ladang Teh tersebut. Sepanjang jalan ke kawasan kilang ladang teh tersebut ditanam daun-daun teh.

Lokasi Ketiga : Taman Lebah (Bee Farm)



Laluan ke Taman Lebah. Disitu juga terdapat cenderamata, buah-buahan dan pakaian yang dijual

Rumah Lebah.. mohon jangan jerit-jerit, takut dia kejaq ampa untuk minta ciuman.. lol. Di sepanjang kawasan tersebut, ditanam sebagai jenis bunga untuk lebah mencari sesuap rezeki untuk menghasilkan madu.


Cantik kan?

Lokasi Keempat : Pasar Malam Cameron Highlands  (Brinchang Night Market)



Lokasi terakhir untuk hari pertama kami ke pasar malam berhampiran Balai Polis Brinchang. Pasar malam ini selalunya dari info yang saya terima akan wujud pada hari Jumaat dan Sabtu. Kami pun berada dilokasi pada hari Jumaat. Apa yang dijual? Macam-macam kot dari pakaian, makanan, strawberry macam-macam gubahan resepi (Strawberry coklat antaranya), madu, teh strawberry, pakaian (baju, jaket dan lain-lain), cenderamata dan pelbagailah. Kalau nak cerita, memang panjang.. haha. Kami membeli lauk untuk santapan dinner nanti. Perkara yang aku tak boleh lupa, member aku (Jay) kena troll dengan makcik nasi goreng..

Jay : haaa.. bagi nasi goreng, makcik
makcik : bagi saja tak boleh, dik.. hahaha.. jangan marah2, gurau. Nak berape?
jay : [muka blur] bagi satu je..
makcik : makan nasi je?
jay : [krik3]
anak makcik (budak) : sambal nak sambal?
jay : Sambal takyah

BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment