Semoga Seluruh Umat Islam Mengecapi Kejayaan di Dunia, Akhirat Kelak..
Ya Allah, ya Rahman, ya Rahim,
Saat ini kami mengangkat tangat memohon ke hadrat-Mu, memohon perlindungan dan
pertolongan daripada-Mu, ya Allah. Kami sedar, kami akur, wabak Covid 19 ini adalah
teguran daripada-Mu, ya Allah. Maka, ampunkan segala dosa kami, kesalahan dan kesilapan
kami, ya Allah. bantulah kami, hamba-hamba-Mu yang lemah ini, ya Allah. Angkatlah,
hapuskanlah wabak ini, lenyapkannya, wahai Tuhan Yang Maha Berkuasa.
Rabbir Yassir Wala Tu'assir Rabbi Tammim Bil Khair.

adrr

Saturday 17 May 2014

Prank and Parody

Assalamualaikum...


Forum ini bertujuan untuk menyampaikan mesej-mesej yang baik dalam membentuk mahasiswa yang mempunyai jati diri muslim yang seimbang dari segi luaran dan dalaman dalam usaha menjadikan golongan belia sebagai agen kepada perubahan masyarakat serta menanam nilai-nilai murni dalam diri masyarakat dan pelajar-pelajar sekolah. Ini bertepatan dengan harapan pihak atasan yang mahukan Mahsasiswa UPM cemerlang dari segi akademik serta sahsiah.

Forum ini telah berlangsung pada 28 Mac 2014 yang lalu bertempat di Kolej Canselor, Universiti Putra Malaysia. Walaupun agak terlewat dan tersesat ke UPM, dapat juga saya menikmati santapan rohani dari ketiga-tiga panel iaitu Iman Muda Miril, Nadia Syamila (Vlogger) dan juga Ustaz Hidayat serta moderatornya Azfar Hamdii

Semasa majlis berlangsung


Antara perkara yang dibentangkan adalah konsep malu dalam Islam... malu itu sebahagian daripada iman dan di tambah oleh Imam Muda Miril (kalau tak silap) "orang yang tak malu tu, tiada rasa iman.."

Malu mempunyai pengertian yang besar dalam islam. Sifat malu adalah sebahagian daripada iman. Mereka yang telah hilang sifat malu adalah orang yang tipis imannya. Ini kerana malu dan iman berjalan beriringan. Jika salah satu ditinggalkan, maka kedua-duanya akan hilang.

Izinkan saya memetik dari riwayat Abu Hurairah mengenai malu;
Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw ada bersabda bermaksud: "Iman itu ada lebih 60 cabang. Dan sifat malu adalah sebahagian daripada cabang iman."

dan part yang paling best, menangis tangani rasa malu, Allah bagi rahmat, bila menangis rasa rahmat even baca Al-Quran.. dua mata tak kan sentuh api neraka, menangis takut kerana Allah... Tahajjud, jihad kepada Allah..

Dari Inu As r.a: 2 mata yang tidak disentuh api neraka adalah mata yang berjaga malam kerana Alllah dan juga mata yang menangis kerana takutkan Allah
(boleh dirujuk di (HR Tirmizi)
Mata adalah anugerah Allah yang tidak terhingga yang perlu kita jaga. Dengan mata kita boleh ke syurga dan dengan mata juga kita boleh ke neraka.

jangan pandang orang lain dan judge! ya betul.. even pun dia seorang yang menutup aurat dengan sempurna, selalu berzikir tak bermakna tidak tidak melakukan kesilapan kan?, dia juga manusia seperti anda yang takkan lari dari garis kesilapan sebagai seorang hamba Allah. Kita memang takkan lari dari kesilapan tapi kita belajar dari kesilapan untuk menjadi yang lebih baik. Jika kengkawan buat salah, jangan judge, jangan marah... pimpin tangan anda bersama-sama ke arah yang lebih baik. tambahan lagi, tak guna mengumpat sana sini untuk memburukkan seseorang. Ia takkan menyelesaikan masalah, bawak berbincang, jika tidak berhasil gunakan doa sebagai senjata. Insya-Allah ^^

Islam adalah agama yang mengajarkan kasih sayang, persaudaraan bukan mengajarkan kekerasan

Selepas berakhir para mahasiswi tidak melepaskan peluang untuk bergambar dengan vlogger, Nadia Syamia. Apa yang saya boleh katakan, dia sungguh berinspirasi dan saya kagum dengan vlog beliau :)

p/s :
1) Apabila hilangnya rasa malu, maka kejahatan akan hadir tanpa dijemput.
2) penekanan masa dan manage dengan baik; multi task..
3) Ramai orang suka judge tetapi tak mengambil langsung kebaikan seseorang, hanya melihat keburukan semata-mata. cara yg baik bersangka baik serta berlapang dada
4) Penjelasan dan pencerahan yang sgt baik smpai blackout hahaha..Nadia Syamila, great speech
5) moderator nya Azfar Hamdii, ahli panel: Imam Muda Miril, Ustaz Hidayat, dan Nadia Syamila...
6) prank dan parody tu tak salah selagi berlandaskan syariat islam dan jangan keterlaluan..

No comments:

Post a Comment